BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ryzyko dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym według oceny nauczycielki
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Ogla Bielarska, Anna Brzezińska, Sylwia Konior, Anita Liber, Mirosława Nerło, Małgorzata Pasik
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach projektu badawczego poświęconego ocenie ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym. Cele badania: sprawdzenie wiarygodności narzędzia wstępnej selekcji dzieci, ocena ryzyka dysleksji u dzieci zgodnie z opiniami nauczycielek przedszkola, wyłonienie profilu charakterystycznego dla dzieci o najwyższym poziomie ryzyka dysleksji oraz analiza czynników różnicujących oceny. Badaniem objęto 301 wychowanków przedszkoli w wieku 2-6 lat, w tym 104 dziewczynki i 109 chłopców, 602 rodziców dzieci (matki i ojców) oraz 213 nauczycielek. Badane dzieci podzielono na trzy grupy pod względem miejsca zamieszkania. 25% badanych mieszkało na wsi, 28% – w małych miastach, 47% – w dużych miastach. W badaniu zastosowano Skalę Ryzyka Dysleksji (SRD-R), czyli zmodyfikowaną wersję Skali Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczycielki w swoich ocenach wskazywały na znacznie wyższy poziom ryzyka dysleksji u chłopców niż u dziewczynek. Podobne wyniki uzyskano wśród rodziców dzieci. Pozostawało to w zgodności z wynikami innych badaczy, które świadczyły o częstszym występowaniu ryzyka dysleksji i specyficznych trudności w uczeniu się czytania u chłopców. Zaobserwowano również istotne statystycznie różnice w ocenach nauczycielek ze środowisk wiejskich i miejskich. Zależność tę można było tłumaczyć zarówno różnym poziomem kompetencji dzieci z różnych środowisk, który wiązałby się z jakością środowiska rozwojowego stwarzanego przez dorosłych, jak i mniejszą wiedzą na temat prawidłowości rozwoju u nauczycielek z mniejszych ośrodków. Dodatkowo należałoby uwzględnić inne czynniki w postaci uprzedzeń czy silnego efektu halo (nadmiernej generalizacji).

Deskryptory TESE: trudności w czytaniu, trudności w nauce, nauczyciel, edukacja przedszkolna, rodzice
TESE descriptors: reading difficulty, learning difficulty, teacher, pre-primary education, parents
Publikacje:
  • Brzezińska, A. (2004). Ryzyko dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym według oceny nauczycielki. Edukacja, 2, 64-75.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"