BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ryzyko dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym według oceny matki, ojca i nauczycielki przedszkola
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Ogla Bielarska, Anna Brzezińska, Sylwia Konior, Anita Liber, Mirosława Nerło, Małgorzata Pasik
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach projektu badawczego poświęconego ocenie ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym. Celem badania było sprawdzenie wiarygodności narzędzia służącego do wstępnej selekcji dzieci, a także rozstrzygnięcie, kto powinien być pierwszym informatorem na podstawie porównania wiarygodności informacji uzyskiwanych od matki, ojca i nauczycielki przedszkola. Badaniem objęto 301 wychowanków przedszkoli w wieku 2-6 lat, 602 rodziców (matki i ojców) oraz 213 nauczycielek. Rodzice niezależnie od siebie wypełniali Skalę Ryzyka Dysleksji (SRD-R), czyli zmodyfikowaną wersję Skali Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz, oraz ankietę zawierającą pytania o wiek dziecka, wykształcenie rodziców, liczbę dzieci w rodzinie, kolejność urodzenia badanego dziecka oraz czy rodzina jest pełna czy niepełna oraz dwu- czy trzypokoleniowa. Nauczycielki wypełniały tę samą skalę w trakcie wizyty w przedszkolu. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że możliwa jest ocena poziomu ryzyka dysleksji u dzieci oraz że zastosowanie skali SRD-R jest przydatne w badaniach przesiewowych. Oceny dokonane przez matki, ojców i nauczycielki okazały się do siebie podobne, przy czym największe podobieństwo łączyło oceny matek i nauczycielek. W odróżnieniu od rodziców nauczycielki przypisywały dzieciom większą liczbę zaburzeń, szczególnie w odniesieniu do dzieci zgodnie zaliczonych przez wszystkie grupy badanych do kategorii umiarkowanego ryzyka dysleksji. Wyjątkiem był przypadek dzieci zgodnie ocenionych przez badanych jako posiadające wysokie ryzyko dysleksji – nauczycielki wskazywały tu mniejszą liczbę zaburzeń niż rodzice. Ogólnie jednak nauczycielki częściej kwalifikowały dzieci jako dyslektyczne. Zdaniem rodziców dzieci o wysokim ryzyku dysleksji było 8-9%, zdaniem nauczycielek – 18%. Nauczycielki okazały się szczególnie surowe w odniesieniu do chłopców.

Deskryptory TESE: trudności w czytaniu, trudności w nauce, edukacja przedszkolna, nauczyciel, rodzice
TESE descriptors: reading difficulty, learning difficulty, pre-primary education, teacher, parents
Publikacje:
  • Brzezińska, A. (2004). Ryzyko dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym według oceny matki, ojca i nauczycielki przedszkola. Edukacja, 3, 23-35.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"