BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ środowiska rodzinnego na jakość i organizację czasu wolnego uczniów klas trzecich wiejskich szkół podstawowych
Data: 1995 – 1996
Badacz: Eugeniusz Kempa
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu środowiska rodzinnego na jakość i organizację czasu wolnego uczniów klas trzecich wiejskich szkół podstawowych. W badaniu uczestniczyło 45 uczniów, w tym 24 dziewczęta i 21 chłopców, uczęszczających do klas trzecich szkoły podstawowej oraz ich rodzice i nauczyciele. Szkoły respondentów znajdowały się na Śląsku. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, technikami: ankietą standaryzowaną dla dzieci, ankietą standaryzowaną dla rodziców oraz testem zdań niedokończonych dla uczniów. Sformułowano następujące pytania badawcze: W jaki sposób środowisko rodzinne wpływa na sposoby spędzania czasu wolnego dzieci? W jaki sposób organizacja dnia w rodzinie wpływa na budżet czasu wolnego dzieci wiejskich? Czy istnieje zależność między sposobami spędzania czasu wolnego przez rodziców a sposobami spędzania czasu wolnego dzieci? Jakie działania należy podjąć, aby oddziaływanie domu rodzinnego w zakresie organizacji czasu wolnego dzieci przyniosło pożądane efekty? Okazało się, że tylko 14 uczniów miało – w opinii rodziców – stały rozkład dnia. Według ankiety przeprowadzonej wśród rodziców okazało się, że 33,8% uczniów spało w ciągu doby przez 10-11 godzin, pozostali zaś – od dziewięciu do 9,5. 54,8% rodzin przeznaczało na spożywanie posiłków średnio jedną godzin dziennie. Wszystkie dzieci jadały śniadania między 7 a 7.30 rano. Mimo tak regularnych śniadań w wielu rodzinach nie przestrzegano pór pozostałych posiłków – tylko w 10 obiad jadano między 13.30 a 14, a kolację między 19 a 19.30. Okazało się, że to dziewczynki częściej niż chłopcy pomagają w pracach domowych – odpowiednio: 47,6% i 20%. Obowiązki te polegają na: sprzątaniu pokoju albo mieszkania, robieniu zakupów, prasowaniu, zmywaniu naczyń, opiece nad rodzeństwem, wynoszeniu śmieci itp. 11,9% chłopców natomiast pomagało rodzicom w prowadzeniu gospodarstwa (np. w karmieniu kur, kaczek, królików). 28 uczniów nie miało stałego czasu na odrabianie lekcji, a większość przekraczała dzienną normę na naukę (0,5 – 0,75 godziny). Dzieci średnio miały 4,5 godziny wolnego każdego dnia (norma: 6,5). Zdaniem 47,6% chłopców i 20,8% dziewcząt ilość czasu wolnego w ich przypadku jest niewystarczająca. Zadowolonych z ilości czasu wolnego było 66,7% dzieci i wszyscy rodzice. 26 uczniów uważało, że czas wolny jest po to, aby się bawić, 28,9% – aby odpocząć od szkoły, a 13,3% – aby mile i przyjemnie go spędzić. 73,3% trzecioklasistów spędzało czas wolny z rodzicami. Wśród rodziców dominowały następujące formy wypoczynku: oglądanie telewizji (71,1%), spacery (68%), czytanie książek (64,4%). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że zubożały formy spędzania czasu wolnego przez dzieci i ich rodziców mieszkających na wsi.

Deskryptory TESE: posiłek szkolny, tydzień szkolny, rodzina, rodzice, pedagogika czasu wolnego, opieka nad dzieckiem, wychowanie dziecka, środowisko społeczno-kulturowe, wypoczynek, obszar wiejski, szkoła podstawowa
TESE descriptors: school meal, school week, family, parents, leisure education, childcare, child rearing, socio-cultural environment, leisure, rural area, primary school
Publikacje:
  • Kempa, E. (1998). Wpływ środowiska rodzinnego na jakość i organizację czasu wolnego uczniów klas III wiejskich szkół podstawowych. Nauczyciel i Szkoła, 1, 59-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"