BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ środowiska rodzinnego na kształtowanie zachowań młodzieży
Instytucja:
Data: czerwiec 2013
Badacz: Wioletta Ferenc, Marlena Krawczyk, Teresa Bernadetta Kulik, Anna Pacian, Hanna Skórzyńska
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza związku między wpływem więzi i relacji rodzinnych a występowaniem destrukcyjnych zachowań młodzieży oraz poznanie rzeczywistych powodów konfliktów między rodzicami a dziećmi. Badaniem objęto 236 uczniów (44% dziewcząt) z klas ponadgimnazjalnych. Wśród respondentów 40% stanowiły osoby uczęszczające do liceum, 55% – do szkół technicznych, a 5% – do szkół zawodowych. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiej ankiety. Do analizy danych zastosowano program SPSS oraz test zgodności chi-kwadrat. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem stwierdzono, że funkcjonowanie i emocje w rodzinie kształtowane są przez sytuację rodziny oraz jej status finansowy, który warunkuje również wybór i przebieg kształcenia dzieci. Zaobserwowano, że trendem panującym w procesie wychowywania dzieci były ogólna akceptacja, wyrozumiałość oraz partnerstwo wobec dziecka. W badanej grupie nie odnotowano istotnego wpływu stosunków wewnątrzrodzinnych na uzyskiwane przez dzieci osiągnięcia szkolne. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami 33% osób z matką miało dobry kontakt, a średni – 18%. Badani uczniowie najgorzej oceniali swoje relacje z ojcem (5% określiło je jako złe, a 3% jako bardzo złe). Odnotowano zależność między częstością kłótni w rodzinie a wynikami uzyskiwanymi przez dzieci w toku nauczania. Zdaniem 56% respondentów spory rodzinne zdarzały się sporadycznie (od 2 do 3 razy w miesiącu), co zdecydowanie częściej zdarzało się w domach uczniów, którzy osiągali średni poziom ocen (63%). Okazało się również, że ankietowani często wchodzący w konflikty z opiekunami w większości uzyskiwali złe oceny w szkole (38%). Jednocześnie ustalono, że 4% osób kłóciło się codziennie, a 17% nie miało żadnych sytuacji konfliktowych z rodzicami.

Deskryptory TESE: rodzina, zachowania, wychowanie dziecka, relacje interpersonalne, relacja rodzice – dziecko, opieka nad dzieckiem, rodzice
TESE descriptors: family, behaviour, child rearing, interpersonal relations, parent-child relation, childcare, parents
Publikacje:
  • Kulik, T.B, Skórzyńska, H., Pacian, A., Krawczyk, M. i Ferenc, W. (2014). Wpływ środowiska rodzinnego na kształtowanie zachowań młodzieży. Studia z Teorii Wychowania, 1, 155-180.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"