BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ środowiska rodzinnego ucznia na efektywność w nauczaniu języków obcych
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Wanda Grelowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie uwarunkowań rodzinnych osiągnięć szkolnych dziecka w wieku wczesnoszkolnym z zakresu języka angielskiego. Objęto nim 67 uczniów klas trzecich ze szkoły podstawowej w Radomiu, którzy w klasach I-III uczyli się języka angielskiego. Wyniki w nauce określono na trzech poziomach – wysokim (ocena celująca lub bardzo dobra), średnim (ocena dobra) i niskim (ocena dostateczna lub niedostateczna). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić zależność między osiągnięciami szkolnymi uczniów z języka angielskiego a sytuacją materialną rodziny – im sytuacja ta była lepsza, tym wyższe wyniki osiągali uczniowie. Wiązało się to z możliwością finansowania zajęć pozaszkolnych z języka angielskiego, zajęć rekreacyjno-sportowych połączonych z nauką języków obcych, wyjazdów zagranicznych oraz różnorakich materiałów w postaci książek, kaset itp. Wykazano również zależność wyników w nauce od warunków, w jakich uczniowie przygotowywali się do lekcji w domu. Uczniowie na wysokim i średnim poziomie mieli możliwość uczenia się w samotności, w oddzielnym pomieszczeniu i bez zakłóceń. Stwierdzono także, że liczba rodzeństwa dziecka oraz jego pozycja w rodzinie warunkowały wyniki w nauce – najlepsze rezultaty osiągali jedynacy (brak uczniów słabych w tej grupie), najgorsze zaś dzieci z rodzin wielodzietnych, w tym szczególnie najstarsze, następnie najmłodsze a na końcu – średnie. Pojawiła się zależność między stosowanymi formami doskonalenia językowego a wynikami w nauce języków obcych – im bardziej były one zróżnicowane, tym uczniowie osiągali wyższe wyniki. Lepszej znajomości angielskiego sprzyjały w szczególności częste wyjazdy do krajów, w których obowiązuje język poznawany przez ucznia, a także częste korzystanie z internetu i programów komputerowych, systematyczne korzystanie z testów, gier, łamigłówek itp. oraz uczęszczanie na zajęcia dodatkowe z języka obcego.

Deskryptory TESE: rodzina, środowisko społeczno-kulturowe, efekt uczenia się, angielski, szkoła podstawowa
TESE descriptors: family, socio-cultural environment, learning outcome, English, primary school
Publikacje:
  • Grelowska, W. (2007). Wpływ środowiska rodzinnego ucznia na efektywność w nauczaniu języków obcych. Poliglota, 2(6), 76-81.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"