BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ środowiska na rozwój somatyczny dziewcząt z Podkarpacia w wieku 7-14 lat
Data: [2010]
Badacz: Grażyna Bielecka, Adam Bielecki
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy korelacji środowiska społeczno-ekonomicznego, w którym wychowują się dzieci, z ich rozwojem somatycznym. Próbę badawczą stanowiło 480 uczennic w wieku od siedmiu do 14 lat, uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjalnych w województwie podkarpackim z różnych ośrodków: dużego miasta (Rzeszów), małego miasta (Łańcut) oraz trzech wsi (Rakszawa, Markowo, Zarzecze). W badaniu zastosowano metodę obserwacji bezpośredniej uczestniczącej, wywiad środowiskowy oraz dokonano pomiaru podstawowych parametrów somatycznych: wysokości ciała, masy ciała i BMI. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że w wieku od siedmiu do ośmiu lat badane dziewczęta osiągnęły zbliżoną wysokość ciała. Zanotowano nieznacznie wyższe wyniki uczennic pochodzących ze wsi, jednak tendencja ta utrzymywała się jedynie do 10. roku życia. W przedziale wiekowym od 11 do 14 lat stwierdzono, że różnice uległy odwróceniu na korzyść dziewcząt pochodzących z miasta. Ostatecznie zaobserwowano najwyższą wysokość ciała u respondentek z małego miasta, natomiast badane ze wsi okazały się najniższe. Pod względem masy ciała uczennice w wieku od siódmego do dziewiątego roku życia, które wychowywały się na wsi, osiągnęły najwyższe wyniki, podobnie jak badane w wieku 14 lat. W przedziale wiekowym 10-13 lat wyższą masę ciała odnotowano wśród dziewcząt z dużego i małego miasta. Analiza wskaźnika BMI pozwoliła stwierdzić, że respondentki w siódmym roku życia z małego miast i wsi osiągały bardzo zbliżone wyniki (wskaźnik uczennic z dużego miasta był nieznacznie niższy). Natomiast w wieku 14 lat, zgodnie z uzyskanymi danymi, najwyższy wynik charakteryzował dziewczęta pochodzące ze wsi. Zebrany materiał badawczy pozwolił stwierdzić, że środowisko nie było czynnikiem istotnie różnicującym podstawowe cechy somatyczne. 

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, rozwój fizyczny, płeć żeńska, środowisko społeczno-kulturowe, obszar miejski, obszar wiejski, sprawność
TESE descriptors: physical education, physical development, female, socio-cultural environment, urban area, rural area, efficiency
Publikacje:
  • Bielecki, A. i Bielecka, G. (2011). Wpływ środowiska na rozwój somatyczny dziewcząt z Podkarpacia w wieku 7-14 lat. Lider, 2, 6-8.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"