BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pojęcia ekologiczne w świadomości dzieci sześcioletnich
Data: 1998
Badacz: Gabriela Paprotna
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka rozumienia przez dzieci sześcioletnie pojęć związanych z ekologią. W badaniu uczestniczyło 50 respondentów. Do zebrania materiału wykorzystano test słownikowy, zawierający takie pojęcia jak: ekologia, środowisko przyrodnicze, pomnik przyrody, smog, kwaśne deszcze, ścieki. Pojęcia te nie występowały w programie nauczania przedszkolnego. Odpowiedzi przedszkolaków podzielono na trzy grupy: poprawne, błędne, brak odpowiedzi. Pojęcie ekologii poprawnie wyjaśniło 36% sześciolatków (odpowiedzi na to pytanie nie udzieliło 50% badanych). Zdaniem przedszkolaków ekologia to: nauka o ochronie środowiska, że nie wolno zaśmiecać nic, takie coś, co dba o przyrodę, chronienie przyrody przez specjalnych ludzi. 94% badanych nie miało problemu z podaniem definicji środowiska przyrodniczego (brak błędnych odpowiedzi). W opinii sześciolatków środowisko przyrodnicze to: trawa, drzewa, rzeki, kwiatki, krzaki, morze, rzeka i las; cała przyroda, woda, las, rzeki, no i w ogóle wszystko. Definicję pomnika przyrody jednak znało już tylko 60% badanych (18% nie podało odpowiedzi, a 14% odpowiedziało błędnie). Dzieci podawały następujące definicje tego pojęcia: ładny pień, na którym jest orzełek i coś jest na nim napisane; rzadkie rośliny, których jest mało; bardzo rzadko spotykane drzewo, kwiatek, gdzie jest napisane, że tego nie wolno niszczyć; stare drzewa. Poprawną definicję smogu podało 66% dzieci, np.: taki dym i on tak śmierdzi. Całe niebo się robi czarne od tego dymu; taki dym z kominów, z aut, jak kopcą, to ptaki umierają; taka czarna mgła. Pojęcie kwaśnych deszczy znało tylko 48% respondentów; wśród poprawnych definicji były następujące: brudny deszcz z zanieczyszczonej chmury; zanieczyszczony deszcz z dymów. Pojęcie ścieków potrafiło poprawnie wyjaśnić 96% sześciolatków: zanieczyszczenia wody, śmieci, co płyną w wodzie, zarazki; ludzie je wyrzucają, np. puszki. Brudne wody płyną też z domów; to brudna woda, którą się myliśmy, praliśmy, brudna woda z fabryk. Okazało się, że czynnikami różnicującymi poziom wiedzy dzieci na temat badanych pojęć były: środowisko zamieszkania (dzieci ze wsi lepiej radziły z definicjami pojęć ekologicznych) oraz długość pobytu w przedszkolu (im większa, tym dziecko lepiej definiowało wybrane pojęcia).

Deskryptory TESE: środowisko, wiedza, edukacja przedszkolna, nauki przyrodnicze, biologia, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: environment, knowledge, pre-primary education, natural sciences, biology, school starting age
Publikacje:
  • Paprotna, G. (1998). Pojęcia ekologiczne w świadomości dzieci sześcioletnich (wybrane zagadnienia). Nauczyciel i Szkoła, 1, 67-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"