BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pojęcia pod specjalnym nadzorem
Data: [1997]
Badacz: Klemens Stróżyński
Abstrakt:

Przedmiotem badania były pojęcia wartościujące wśród nauczycieli. Narzędziem badawczym była autorska ankieta skalowa (ze skalą od 0 do 10 punktów). Respondentów poproszono: Określ, stawiając krzyżyk w odpowiednim punkcie dziesięciostopniowej skali, swoje rozumienie podanych pojęć wartościujących (10 – wartość najwyższa). Wyobraź sobie, że niżej wyszczególnione wyrazy łączysz z wyrażeniem: stopień znajomości materiału rzeczowego. Badaniu poddano 15 pojęć: bardzo dobry, dobry, dość dobry, mierny, niedostateczny, niewystarczający, poprawny, pozytywny, przeciętny, skandaliczny, słaby, świetny, wystarczający, zadowalający, znakomity. W badaniu wzięło udział 118 nauczycieli. Przeanalizowano 89 ankiet nauczycieli języka polskiego w szkołach średnich. Hierarchia pojęć wartościujących wśród nauczycieli przedstawiała się następująco: znakomity, świetny, bardzo dobry, dobry, dość dobry, pozytywny, zadowalający, poprawny, przeciętny, wystarczający, słaby, mierny, niewystarczający, niedostateczny oraz skandaliczny. W miarę jednoznacznie nauczyciele rozumieli takie pojęcia jak: skandaliczny, znakomity, świetny, mierny oraz bardzo dobry. Mało precyzyjnie definiowano pojęcia: niedostateczny, zadowalający, dość dobry, poprawny, przeciętny oraz dobry. Do pojęć oceniających wysoko – na podstawie odpowiedzi respondentów – zaliczono: znakomity, świetny, bardzo dobry; do oceniających nisko: słaby, mierny, niewystarczający, niedostateczny, skandaliczny; do oceniających średnio: pozostałe siedem pojęć. Wyniki badania wykazały, że nauczyciele w różny sposób rozumieją pojęcia związane z ocenianiem uczniów – mimo że samo ocenianie jest precyzyjną i sformalizowaną dziedziną życia szkolnego. W jeszcze większej skali różnice te ujawniają się podczas porozumiewania się nauczycieli z uczniami i rodzicami.

Deskryptory TESE: nauczyciel, ocenianie, ocena uczących się, relacja nauczyciel – uczeń, postawa
TESE descriptors: teacher, marking, evaluation of students, teacher-student relation, attitude
Publikacje:
  • Stróżyński, K. (1997/1998). Pojęcia pod specjalnym nadzorem. Język Polski w Szkole Średniej, 4, 68-72.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"