BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niepowodzenia egzaminacyjne, czyli strat szkolnych ciąg dalszy
Instytucja:
Data: 1993
Badacz: Bogusław Śliwerski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były osiągnięcia szkolne uczniów. Testy, które wykorzystano w badaniu, rozwiązało poprawnie od 40% do 70% respondentów. Wyniki badania pokazały, że poziom szkół wiejskich jest prawie taki sam jak w szkołach miejskich – świadczy to o obniżeniu poziomu nauczania w miastach. Uczniowie klas maturalnych w 40% poradzili sobie z treściami wymaganymi przez program nauczania języka polskiego. Lepiej wypadli z chemii (44% poprawnych odpowiedzi), jeszcze lepiej z biologii (56%), trudniejsze zadania matematyczne rozwiązało 20% uczniów, a 15% potrafiło poprawnie przeanalizować strukturę wiersza. W teście najlepsze wyniki osiągnęli uczniowie klas o profilu matematyczno-fizycznym oraz biologiczno-chemicznym, najgorzej zaś wypadli uczniowie z klas o profilu sportowym i podstawowym. Blisko co czwarty uczeń klasy maturalnej miał średnią poniżej 3,5, 3% uczniów miało średnią powyżej 4,5. Prawie 40% maturzystów udało się dostać na studia, najwięcej wśród nich było uczniów klas matematycznych, a najmniej – sportowych. Licealiści przeznaczali na naukę w domu od pięciu do 35 godzin tygodniowo (średnio: 20 godzin), podczas gdy nauka szkolna trwała od 31 do 36 godzin w tygodniu. Na dodatkowe lekcje uczniowie zapisywali się przede wszystkim z matematyki (14,2%), fizyki i chemii (13,7%) oraz języków obcych (10,9%) – w sumie kilkanaście procent badanych. Dla 79% respondentów szkoła była źródłem zmęczenia, dla 61% – miejscem niesprawiedliwej oceny, a dla ponad 50% – źródłem lęku. Zdaniem 63% respondentów szkoła nie przygotowuje do zawodu, a w opinii blisko 50% – do życia w rodzinie. 25% badanych twierdziło, że szkoła rozwija w uczniach negatywne postawy.

Deskryptory TESE: niepowodzenie szkolne, niedostateczne osiągnięcia w nauce, niekorzystne położenie, postępy w nauce, postawa wobec szkoły, trudności w nauce, efekt uczenia się, egzamin
TESE descriptors: school failure, re-assessment, disadvantaged background, study progress, attitude towards school, learning difficulty, learning outcome, examination
Publikacje:
  • Śliwerski, B. (1998/1999). Niepowodzenia egzaminacyjne, czyli strat szkolnych ciąg dalszy. Nowe w Szkole, 7, 3-7.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"