Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jaka jest struktura systemu wartości młodzieży licealnej – jakie typy wartości uznaje młodzież, jaki jest typ powiązań między wartościami wchodzącymi w skład systemu. Badaniem objęto 92 uczniów klas pierwszych i trzecich liceów ogólnokształcących: nr 8 w Poznaniu – 42 osoby, w Opalenicy – 50 osób; 63 dziewczęta i 29 chłopców; po 46 z klas pierwszych oraz trzecich. Posłużono się techniką analizy treści – młodzież pisała wypracowanie na temat Wartości w moim życiu, do którego inspiracją była myśl Martina Luthera Kinga: Wartość życia ludzkiego mierzy się nie jego długością, ale jego jakością. Wśród wartości wymienionych przez młodzież wyłoniono typy i ich hierarchię: najwyżej ceniono wartości społeczne, następnie moralne, nieco mniej teoretyczne (ukierunkowane na zdobycie wiedzy, umiejętności itp.) i religijne, najmniej wartości ekonomiczne, prestiżowe, artystyczne. 58,7% badanych angażowało się w różne formy aktywności – należało do organizacji, koła itp.; 1/7 należała do organizacji religijnych, 39,1% do organizacji muzycznych. Ocena poszczególnych wartości była zależna od płci, wieku, aktywności badanych, miejsca zamieszkania. Analiza wypracowań pozwoliła otrzymać wyniki obrazujące istniejące w świadomości badanych uczniów zależności między wartościami; wartości autonomiczne pojawiły się w kilku wypracowaniach, w pozostałych pojawiały się najczęściej po dwa typy wartości. Stwierdzono, że badani skłaniali się w kierunku orientacji wartościującej być (w klasyfikacji M. Dudzikowej), wskazywało ją 66,3%, orientację być i mieć – 27,2%, orientację mieć – 6,5%; zauważono różnice w zależności od płci, pochodzenia, wyników badanych w nauce. |