Abstrakt: |
Program Dziedzictwo kulturowe Środkowego Nadodrza został opracowany przez dydaktyków z Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Zielonej Górze, historyków regionalistów oraz nauczycieli. Wdrażano go w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. W myśl programu 70% tematów podczas lekcji historii było poświęconych historii Polski i historii powszechnej, a 30% historii regionu (np. Śląsk w epoce Jagiellonów; Bolesław Krzywousty broni niezależności Polski, potyczka pod Bytomiem Odrzańskim, obrona Głogowa). Dla czwartoklasistów zorganizowano międzyszkolny konkurs Czy znam swoje miasto. Po każdym semestrze przeprowadzono test wiedzy i umiejętności z historii z elementami regionalizmu, aby: 1) sprawdzić umiejętności w zakresie: chronologii, rozumienia pojęć, określania odległości, analizy tekstu źródłowego, położenia geograficznego, łączenia wiedzy z różnych dziedzin, odróżniania informacji prawdziwych od fałszywych, wskazywania wybranych miejscowości w regionie historycznym; 2) sprawdzić wiedzę w zakresie: opanowania treści programowych, właściwej interpretacji wydarzeń historycznych; utrwalenia nazewnictwa regionów; precyzji w określaniu pojęć, chronologicznego ułożenia wydarzeń; 3) zastosować wiedzę i umiejętności w sytuacjach prostych i problemowych; 4) sprawdzić, czy uczniowie potrafią połączyć wiedzę z historii powszechnej z wiedzą na temat historii regionu. Badanie składało się z dwóch etapów; przeprowadzono je po pierwszym semestrze (realizacja około 50% materiału) i po drugim semestrze nauki. Wyniki badania pokazały, że po drugim semestrze uczniowie uzyskali lepsze rezultaty niż po pierwszym – ich wiedza zatem została utrwalona. Najlepiej przyswoili sobie takie zagadnienia programowe jak: łączenie wycieczek z treściami programu nauczania z zakresu historii regionalnej; prawidłowe posługiwanie się pojęciami historycznymi; właściwe łączenie wydarzenia z postacią historyczną i chronologią, bardzo dobra korelacja tekstu źródłowego z wyborem właściwej odpowiedzi; umiejętność odróżniania nieprawdziwych informacji od prawdziwych; prawidłowe określanie odległości geograficznych. Uczniowie mieli trudności z odczytaniem cyfr rzymskich, określaniem kontynentu i kierunku geograficznego, wskazywaniem ustroju państwa, urzędów, form sprawowania władzy. |