BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczycielskie obawy i poczucie zniewolenia
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Agnieszka Kupniewska, Bogusław Śliwerski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były obawy nauczycieli. Blisko 50% respondentów przyznało, że w szkole często odczuwają lęk. Pozostali ankietowani potwierdzili, że taki lęk odczuwają, ale rzadko. 10% badanych często obawiało się ośmieszenia (62% rzadko). Ponad 90% respondentów bało się niepowodzeń dydaktyczno-wychowawczych (4% nigdy). Lęk przed ekspozycją społeczną często odczuwało 10% ankietowanych, rzadko – 70%, a 20% nigdy. Lęk moralny towarzyszył często 44% badanym, rzadko – 52%. 86% nauczycieli często odczuwało obawy przed zagrożeniem życia i zdrowia wychowanków. Najbardziej stresujące dla ponad połowy badanych okazały się wizytacje i prowadzenie otwartych lekcji dla rady pedagogicznej. 40% ponadto obawiało się hospitacji dyrektora podczas lekcji, a 26% odczuwało lęk przed zebraniami z rodzicami. 44% respondentów bało się oceny uczniów, 36% dyrektora, 22% rodziców, a 5% koleżanek i kolegów z pracy. 32% zadeklarowało, że nie boją się żadnych ocen. Poczucie wolności było w odczuciu nauczycieli ograniczane przede wszystkim przez: wadliwe zarządzanie oświatą, nadmierną biurokratyzację, złą organizację pracy nauczyciela w szkole, instrumentalne hospitowanie i ocenianie pracy nauczyciela, zbyt sztywne ramy programowe, zbyt dużą liczbę uczniów w klasach. Nauczyciele wypowiadali się opisowo na temat czynników ograniczających ich autonomię: Młoda, odważna nauczycielka wprowadza szereg zmian, urozmaica monotonne życie wiejskich dzieci. Organizuje m.in. teatrzyk i wyjeżdża z młodymi aktorami do pobliskiej szkoły. Po pewnym czasie, na radzie pedagogicznej owej nauczycielce dyrekcja przypomina wręcz, iż jedenaste przykazanie mówi: Nie wychylaj się! Nie ma pochwał, zachęty dla innych. Wszelka chęć do innowacji przez pozostałych, młodszych stażem pracy nauczycieli, jest tłumiona w zarodku. Nauczyciele formułowali swoje propozycje, które mogłyby wyeliminować ze szkół lęk wśród nauczycieli i zmniejszyć poczucie ograniczenia ich działalności pedagogicznej. 42% twierdziło, że należy przede wszystkim poprawić bazę materialną szkoły. 22% badanych ograniczyłoby biurokratyzację i wprowadziłoby większą swobodę w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych. 14% zaproponowało uściślenie zakresu praw i obowiązków nauczycieli.

Deskryptory TESE: autonomia nauczyciela, autonomia, autonomia osobista, indywidualizm, innowacja edukacyjna, kierowanie klasą, nauczyciel
TESE descriptors: teacher autonomy, autonomy, personal autonomy, individualism, educational innovation, class management, teacher
Publikacje:
  • Śliwerski, B. (1997/1998). Nauczycielskie obawy i poczucie zniewolenia. Nowe w Szkole, 1, 26-30.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"