BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczycielskie koncepcje nadawania znaczeń wiedzy uczniów i postrzegania jej źródeł
Data: [2011]
Badacz: Agnieszka Nowak-Łojewska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie postawy nauczycieli wobec wiedzy uczniów klas I-III, sposobu jej rozumienia i tworzenia oraz myślenia o jej źródłach. Materiał badawczy zebrano metodą wywiadu otwartego. Badaniem objęto nauczycieli kształcenia początkowego. Analiza materiału miała charakter fenomenograficzny, czyli zorientowany na skonstruowanie kategorii opisu rozumienia zjawisk obecnych w doświadczeniach badanych. Wyniki badania pozwoliły stworzyć charakterystykę nauczycielskiego myślenia o wiedzy, na którą składały się następujące cechy: 1) linearność i statyczność ujmowania wiedzy – przyrost wiedzy rozumiany jako przyjmowanie krok po kroku wiadomości przekazywanych przez nauczycieli; 2) poznawcza interwencyjność wobec uczniów – rolą nauczyciela jest nadawanie wiedzy uczniów zaplanowanego kształtu identycznego z modelem określonym przez program nauczania; 3) fundamentalizm interpretacyjny – narzucanie przez nauczycieli jednej wersji interpretowania otaczającej rzeczywistości oraz uniemożliwienie wprowadzania zmian i modyfikacji; 4) pragmatyczność uzasadnień – stosowanie przez nauczycieli argumentacji z rodzaju: robię tak, bo tak nakazuje program, bo takie postępowanie jest właściwe, bo takie postępowanie jest skuteczne; 5) pragmatyczna wystarczalność – bezkrytyczne przyjmowanie przez nauczycieli przekonania o trafności wiedzy zawartej w programie nauczania i podręcznikach szkolnych.

Deskryptory TESE: wiedza, postawa, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym
TESE descriptors: knowledge, attitude, generalist teacher, primary school, basic education
Publikacje:
  • Nowak-Łojewska, A. (2011). Nauczycielskie koncepcje nadawania znaczeń wiedzy uczniów i postrzegania jej źródeł. Edukacja, 1, 61-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"