Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii rodziców na temat kryteriów oceny z wychowania fizycznego dzieci z klas I-III szkoły podstawowej. Badaniem objęto 155 rodziców, których pytano o preferencje w zakresie czterech podanych grup kryteriów: rozwoju społecznego, podejścia do pracy, podstawowych wiadomości o wychowaniu fizycznym i zdrowiu, usprawnianiu własnego ciała. Wyniki badania ujawniły, że pierwsze trzy grupy kryteriów oceniania z wychowania fizycznego w ramach nauczania początkowego spotkały się z pełną aprobatą rodziców. W grupie pierwszej najwięcej zwolenników znalazły kryteria: umiejętność współpracy w zespole oraz grzeczność wobec innych. W drugiej grupie były to: aktywność, staranność i pilność, a w trzeciej – rozumienie potrzeby aktywności ruchowej i rozumienie potrzeby unikania działań szkodliwych dla zdrowia. Więcej wątpliwości wzbudziła czwarta grupa kryteriów. Tutaj akceptację rodziców zyskały: opanowanie umiejętności ruchowych i zachowanie poprawnej postawy, za to wyraźnie mniejsze poparcie zyskało kryterium: poziom w próbach wymiernych. |