BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinia pielęgniarek na temat potrzeby edukacji osób z marginesu społecznego oraz młodzieży zagrożonej patologiami społecznymi i jej rodziny
Data: [2002]
Badacz: Anna Bartoszewicz, Barbara Jankowiak, Wojciech Klapa, Katarzyna Krajewska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Marta Leszczyńska, Jolanta Lewko, Cecylia Łukaszuk, Hanna Rolka, Matylda Sierakowska, Agnieszka Szyszko-Perłowska, Irena Wrońska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy opinii pielęgniarek dotyczącej ich roli w edukacji osób z marginesu społecznego, a także młodzieży zagrożonej patologiami społecznymi i jej rodziny. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem specjalnie skonstruowanego kwestionariusza (ankieta miała charakter anonimowy). W badaniu wzięło udział 628 pielęgniarek zatrudnionych w różnych placówkach służby zdrowia (wyjątek stanowiły oddziały psychiatryczne). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w opinii ankietowanych głównymi tematami edukacyjnymi w grupie osób z marginesu społecznego były zagrożenia wynikające z prowadzonego przez pacjentów trybu życia, a także sposoby radzenia sobie z problemami powrotu do normalnego funkcjonowania. Z kolei za najważniejsze tematy w grupie młodzieży uznano analizę skutków patologii (w tym wyjaśnienie przyczyn, istoty oraz sposobów zapobiegania), a w grupie rodzin – ustalenie, gdzie mogą szukać pomocy. Odnotowano jednak, że odpowiedniej tematyki edukacyjnej nie było w stanie wskazać 26,4% respondentek odnośnie rodzin młodzieży zagrożonej patologią społeczną, 22,9% – osób z marginesu społecznego, a 16,9% – młodzieży zagrożonej patologią. Zdaniem 31,8% badanych poziom ich przygotowania do roli edukatora jest minimalny (jednocześnie za najlepszą formę przygotowania 79,8% pielęgniarek uznało cykl szkoleń – w tym: pogadanki, wykłady i prelekcje).

Autorskie słowa kluczowe: edukacja, patologia społeczna, pielęgniarki
Author's Keywords: education, dregs society, nursing
Deskryptory TESE: praca, edukacja, młodzież, środowisko społeczno-kulturowe, zachowania społeczne, społeczeństwo, opieka zdrowotna
TESE descriptors: labour, education, youth, socio-cultural environment, social behaviour, society, health care
Publikacje:
  • Krajewska-Kułak, E. i in. (2004). Opinia pielęgniarek na temat potrzeby edukacji osób z marginesu społecznego oraz młodzieży zagrożonej patologiami społecznymi i jej rodziny. Alkoholizm i Narkomania, 1-2, 91-102.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"