
Obserwuj
Tytuł badania: |
Opinia pielęgniarek na temat potrzeby edukacji osób z marginesu społecznego oraz młodzieży zagrożonej patologiami społecznymi i jej rodziny |
Data: |
[2002] |
Badacz: |
Anna Bartoszewicz, Barbara Jankowiak, Wojciech Klapa, Katarzyna Krajewska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Marta Leszczyńska, Jolanta Lewko, Cecylia Łukaszuk, Hanna Rolka, Matylda Sierakowska, Agnieszka Szyszko-Perłowska, Irena Wrońska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy opinii pielęgniarek dotyczącej ich roli w edukacji osób z marginesu społecznego, a także młodzieży zagrożonej patologiami społecznymi i jej rodziny. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem specjalnie skonstruowanego kwestionariusza (ankieta miała charakter anonimowy). W badaniu wzięło udział 628 pielęgniarek zatrudnionych w różnych placówkach służby zdrowia (wyjątek stanowiły oddziały psychiatryczne). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w opinii ankietowanych głównymi tematami edukacyjnymi w grupie osób z marginesu społecznego były zagrożenia wynikające z prowadzonego przez pacjentów trybu życia, a także sposoby radzenia sobie z problemami powrotu do normalnego funkcjonowania. Z kolei za najważniejsze tematy w grupie młodzieży uznano analizę skutków patologii (w tym wyjaśnienie przyczyn, istoty oraz sposobów zapobiegania), a w grupie rodzin – ustalenie, gdzie mogą szukać pomocy. Odnotowano jednak, że odpowiedniej tematyki edukacyjnej nie było w stanie wskazać 26,4% respondentek odnośnie rodzin młodzieży zagrożonej patologią społeczną, 22,9% – osób z marginesu społecznego, a 16,9% – młodzieży zagrożonej patologią. Zdaniem 31,8% badanych poziom ich przygotowania do roli edukatora jest minimalny (jednocześnie za najlepszą formę przygotowania 79,8% pielęgniarek uznało cykl szkoleń – w tym: pogadanki, wykłady i prelekcje). |
Autorskie słowa kluczowe: |
edukacja, patologia społeczna, pielęgniarki |
Author's Keywords: |
education, dregs society, nursing |
Deskryptory TESE: |
praca, edukacja, młodzież, środowisko społeczno-kulturowe, zachowania społeczne, społeczeństwo, opieka zdrowotna |
TESE descriptors: |
labour, education, youth, socio-cultural environment, social behaviour, society, health care |
Publikacje: |
- Krajewska-Kułak, E. i in. (2004). Opinia pielęgniarek na temat potrzeby edukacji osób z marginesu społecznego oraz młodzieży zagrożonej patologiami społecznymi i jej rodziny. Alkoholizm i Narkomania, 1-2, 91-102.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.