BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dręczenie wzajemne uczniów elementem wychowawczego klimatu szkoły
Data: marzec 1998
Badacz: Mirosław Wojciechowski
Abstrakt:

Badanie miało na celu bliższe poznanie zjawiska dręczenia w szkole podstawowej oraz jego uwarunkowań (płeć, cechy łączące dręczone dzieci, stosunek uczniów do przemocy) i skutków (powielanie agresji w szkole), a także określenie stopnia zgodności odpowiedzi uczniów z obserwacjami nauczycielek. Badaniem objęto 538 uczniów (277 dziewcząt i 261 chłopców) największej szkoły podstawowej w Wałbrzychu (86,9% ogółu), w tym 86 uczniów z kl. II, 195 z kl. IV oraz 257 z kl. VI. W badaniu wykorzystano kwestionariusz D. Olweusa dla uczniów klas młodszych w adaptacji autora badania. Ponadto w 3 klasach nauczania początkowego poproszono nauczycielki o sporządzenie list uczniów ze swoich klas, którzy wyróżniali się nadmierną agresją lub byli najczęstszymi ofiarami. Wyniki badania ujawniły, że 30,3% uczniów uwikłanych było w relacje z udziałem przemocy (jako agresorzy, ofiary lub jednocześnie jedni i drudzy). W grupie dziewcząt odsetek ten był nieco wyższy (31,1%), niż wśród chłopców (29,5%). Jedynie w najmłodszej grupie badanych zaistniała sytuacja odwrotna, tzn. przewaga chłopców wśród uczestników zjawiska dręczenia. Ogółem dziewczęta okazały się przeważać również w grupie napastników, choć znów w kl. II dominowali chłopcy. Ci ostatni nieco częściej byli ofiarami przemocy bezpośredniej (13,8%), niż dziewczęta (11,6%). Z kolei dziewczęta dużo częściej (szczególnie w kl. IV) były ofiarami społecznej izolacji (16,2%), niż chłopcy (12,6%).

Deskryptory TESE: przemoc, wychowanie dziecka, atmosfera w klasie, relacje interpersonalne, szkoła podstawowa
TESE descriptors: violence, child rearing, classroom climate, interpersonal relations, primary school
Publikacje:
  • Wojciechowski, M. (1998). Dręczenie wzajemne uczniów elementem wychowawczego klimatu szkoły. Lider, 11, 9-11.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"