BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy religijne rodziców a postawy religijne dzieci i młodzieży lekko upośledzonej umysłowo
Data: 1992 – 1995
Badacz: Grażyna Bykowska, Janusz Kostrzewski, Beata Podgórska, Ilona Wiśniewska, Ewa Zasępa
Abstrakt:

Badanie zostało przeprowadzone w ramach czterech prac magisterskich, pisanych pod kierunkiem J. Kostrzewskiego na Uniwersytecie Łódzkim. Celem badania było wykazanie, czy istnieją wyraźne różnice między postawami religijnymi dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim oraz ich rówieśnikami, a także czy postawy rodziców dzieci upośledzonych umysłowo i dzieci w normie intelektualnej wpływają na postawy ich dzieci. Badaniem objęto dwie 62-osobowe grupy dzieci i młodzieży w wieku 12-18 lat. Grupę kryterialną stanowiły dzieci lekko upośledzone umysłowo, a grupę kontrolną ich rówieśnicy w normie intelektualnej. W badaniu wykorzystano Skalę Inteligencji D. Wechslera dla dzieci – wersję zmodyfikowaną (WISC-R 1991), Krótką Skalę Inteligencji M. Choynowskiego (1980), Choynowskiego Test Znajomości Słów (1973) oraz Arkusz Zmiennych Środowiskowych J. Konopnickiego i M. Ziemby w celu doboru uczniów do grup badanych. Wyniki badania ujawniły, że dzieci i młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim znacząco różniły się od swoich rówieśników o prawidłowym rozwoju intelektualnym pod względem postaw religijnych – wykazywały mniejszy zasób wiedzy religijnej, przeżywały bardziej intensywnie swój stosunek do Boga i wartości religijnych oraz częściej dawały w zachowaniu wyraz swoim przekonaniom. Badanie wykazało również wpływ przeżyć religijnych na praktyki religijne i vice versa w obu badanych grupach. Wiedza religijna nie wpływała istotnie ani na przeżycia, ani na praktyki religijne. Matki dzieci i młodzieży z obu badanych grup nie różniły się istotnie pod względem swoich postaw religijnych. Wśród ojców wystąpiła różnica – ojcowie badanych o lekkim upośledzeniu umysłowym przejawiali mniejszą intensywność postawy religijnej. Postawy rodziców nie wpływały na zasób wiedzy religijnej ich dzieci, lecz warunkowały w pewnym stopniu przeżycia i praktyki religijne.

Deskryptory TESE: kształcenie specjalne, religia, postawa, rodzice, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: special needs education, religion, attitude, parents, parent-child relation
Publikacje:
  • Kostrzewski, J. i Zasępa, E. (1997). Postawy religijne rodziców a postawy religijne dzieci i młodzieży lekko upośledzonej umysłowo. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 8, 235-245.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"