Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach tematu Młodzież współczesna – jej postawy, systemy wartości i dążenia, realizowanego na seminarium z socjologii religii w Wyższym Seminarium Duchownym w Kalwarii Zebrzydowskiej oraz na Wydziale Nauk Społecznych KUL w Stalowej Woli. Celem badania było poznanie postaw młodzieży uczącej się w szkołach średnich wobec katechezy i katechetów. W badaniu wykorzystano kwestionariusz własnej konstrukcji, składający się z 36 pytań zamkniętych i otwartych, którym objęto 851 uczniów, w tym 556 dziewcząt i 295 chłopców. Badanie przeprowadzono w Dukli, Lidzbarku Warmińskim, Łęczycy, Jordanowie, Oławie, Rabce, Jaworznie, Łodzi i Lubaczowie. Wyniki badania ujawniły, że 95% badanych uczniów uczęszczało na lekcje religii i było zadowolonych, że katecheza odbywała się w szkole. 64% wyraziło satysfakcję z poziomu lekcji. 10% badanych oceniało negatywnie swojego katechetę. W odczuciu badanych idealny katecheta to taki, który nie tylko naucza religii, lecz także ma dobre relacje z uczniami, wchodzi z nimi w dialog, wykazuje zrozumienie dla młodzieży i okazuje jej sympatię. Katecheta powinien posiadać osobisty autorytet, być dobrze wykształcony i mądry. Uczniowie pragnęliby z taką osobą rozmawiać nie tylko o wierze, lecz także o sprawach osobistych i rodzinnych. |