BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocenianie uczniów
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Halina Winnicka
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie nauczycieli na temat oceniania. Badaniem objęto 240 osób. Dla większości nauczycieli najbardziej zobiektywizowaną ocenę umożliwiały formy pisemne (82%), na drugim miejscu pojawiła się kontrola ustna wiadomości uczniów. Około 40% badanych uznawało metody sprawdzające umiejętności praktyczne uczniów. Jedna czwarta nauczycieli wypowiedziała się na temat obserwacji jako dającej możliwość wystawiania obiektywnych ocen. Najczęściej stosowanymi przez nauczycieli kryteriami oceniania były: wkład pracy, aktualny stan wiedzy ucznia i poczynione postępy w nauce. 20% badanych wykluczyło możliwość subiektywizmu w ocenianiu swoich uczniów, 70% badanych uważało, że subiektywizm ocen jest wynikiem braku ujednoliconych kryteriów oceniania. 30% nauczycieli uważało, że emocjonalny stosunek nauczyciela do ucznia jest powodem subiektywnego oceniania. Dwukrotne sprawdzanie, jako metodę podnoszącą obiektywność oceny, stosowało 10% badanych, a ponad połowa nie wykorzystywała jej nigdy. Rzadkie komentarze do prac uczniów raczej dotyczyły poziomu ich staranności, niż stanowiły recenzję. 85% nauczycieli uważało, że ocena przede wszystkim motywuje uczniów do nauki. Ocena postrzegana była również jako wskaźnik wiedzy ucznia lub nagroda/kara za jego pracę. Podczas oceniania nauczycielom towarzyszyły najczęściej niepewność i obawy, niezależnie od stażu. Ocenę sześciostopniową uważano na ogół za wystarczającą, choć część badanych wskazywała, że jest za krótka, część zaś postulowała wprowadzenie oceny opisowej.

Deskryptory TESE: ocenianie, ocena uczących się, nauczyciel, nauczanie, kryterium oceny
TESE descriptors: marking, evaluation of students, teacher, teaching, evaluation criterion
Publikacje:
  • Winnicka, H. (1997). Ocenianie uczniów. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 6, 11-12.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"