Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak oceniać umiejętności praktyczne uczniów. Dokonano pomiaru umiejętności praktycznych 134 uczniów klas V-VI szkoły podstawowej za pomocą zadań praktycznych o różnym poziomie symulacji oraz w formie próby pracy. Opracowano do tego celu dwa autorskie testy praktyczne: Szkolna wycieczka, przeznaczony do przeprowadzenia w klasie przy samodzielnej pracy uczniów (planowanie fikcyjnej wycieczki klasowej dla klas szóstych); Łowcy nagród, przeznaczony do przeprowadzenia w terenie przy pracy w homogenicznych grupach ustalonych na podstawie osiągnięć w teście pierwszym. Badani uczyli się w trzech szkołach zróżnicowanych ze względu na położenie (wiejskiej, z dużego miasta i z okolic podmiejskich). Mogli uzyskać 1 pkt za każdą z czynności składających się na badaną umiejętność (w sumie za test Szkolna wycieczka – 34 pkt, za test Łowcy nagród – 12 pkt), na koniec zaś uzyskiwali dwie oceny (za pracę indywidualną i zespołową). Wyniki pomiaru umiejętności praktycznych uczniów za pomocą testu Wycieczka szkolna ujawniły, że największe problemy sprawiało uczniom planowanie doświadczeń (szczególnie ich wyniku); czytanie map i schematów oraz rozpoznawanie organizmów według klucza okazały się zadaniami umiarkowanie trudnymi. Najmniej trudności sprawiło uczniom dobranie przyrządów do obserwacji przyrodniczych. Przeprowadzając drugi test (Łowcy nagród), podzielono uczniów na grupy liczące od trzech do pięciu osób. Najtrudniejsze okazało się zadanie dotyczące orientacji w terenie za pomocą odpowiedniego wyposażenia oraz dokonywania pomiaru obiektów i zjawisk przyrodniczych przy użyciu prostych przyrządów. Pozostałe dwa zadania składające się na test, czyli badanie stanu środowiska za pomocą prostych metod oraz wymyślenie sposobu na oddzielenie cukierków od spinaczy „metodą przyrodnika” (rozwiązanie wiązało się z użyciem magnesu), okazały się umiarkowanie trudne. Wśród podstawowych wad zaproponowanych testów badaczka wskazała konieczność zgromadzenia odpowiedniego wyposażenia i ewentualne koszty z tym związane, ograniczoną liczbę zadań (w porównaniu do testu pisemnego), konieczność oceniania grupowego, oceniania wyłącznie wytworów uczniów (nie zaś procedur) oraz dostępność odpowiedniego terenu do przeprowadzenia testu (trzy ostatnie wady dotyczą testu Łowcy nagród). |