BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocenianie umiejętności praktycznych uczniów szkoły podstawowej na przykładzie przyrody
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Iwona Majcher
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak oceniać umiejętności praktyczne uczniów. Dokonano pomiaru umiejętności praktycznych 134 uczniów klas V-VI szkoły podstawowej za pomocą zadań praktycznych o różnym poziomie symulacji oraz w formie próby pracy. Opracowano do tego celu dwa autorskie testy praktyczne: Szkolna wycieczka, przeznaczony do przeprowadzenia w klasie przy samodzielnej pracy uczniów (planowanie fikcyjnej wycieczki klasowej dla klas szóstych); Łowcy nagród, przeznaczony do przeprowadzenia w terenie przy pracy w homogenicznych grupach ustalonych na podstawie osiągnięć w teście pierwszym. Badani uczyli się w trzech szkołach zróżnicowanych ze względu na położenie (wiejskiej, z dużego miasta i z okolic podmiejskich). Mogli uzyskać 1 pkt za każdą z czynności składających się na badaną umiejętność (w sumie za test Szkolna wycieczka – 34 pkt, za test Łowcy nagród – 12 pkt), na koniec zaś uzyskiwali dwie oceny (za pracę indywidualną i zespołową). Wyniki pomiaru umiejętności praktycznych uczniów za pomocą testu Wycieczka szkolna ujawniły, że największe problemy sprawiało uczniom planowanie doświadczeń (szczególnie ich wyniku); czytanie map i schematów oraz rozpoznawanie organizmów według klucza okazały się zadaniami umiarkowanie trudnymi. Najmniej trudności sprawiło uczniom dobranie przyrządów do obserwacji przyrodniczych. Przeprowadzając drugi test (Łowcy nagród), podzielono uczniów na grupy liczące od trzech do pięciu osób. Najtrudniejsze okazało się zadanie dotyczące orientacji w terenie za pomocą odpowiedniego wyposażenia oraz dokonywania pomiaru obiektów i zjawisk przyrodniczych przy użyciu prostych przyrządów. Pozostałe dwa zadania składające się na test, czyli badanie stanu środowiska za pomocą prostych metod oraz wymyślenie sposobu na oddzielenie cukierków od spinaczy „metodą przyrodnika” (rozwiązanie wiązało się z użyciem magnesu), okazały się umiarkowanie trudne. Wśród podstawowych wad zaproponowanych testów badaczka wskazała konieczność zgromadzenia odpowiedniego wyposażenia i ewentualne koszty z tym związane, ograniczoną liczbę zadań (w porównaniu do testu pisemnego), konieczność oceniania grupowego, oceniania wyłącznie wytworów uczniów (nie zaś procedur) oraz dostępność odpowiedniego terenu do przeprowadzenia testu (trzy ostatnie wady dotyczą testu Łowcy nagród).

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, ocena uczących się, ocenianie, metodyka, środowisko
TESE descriptors: primary school, evaluation of students, marking, learning theory, environment
Publikacje:
  • Majcher, I. (2009). Ocenianie umiejętności praktycznych uczniów szkoły podstawowej na przykładzie przyrody – zarys problemu. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(9), 189-197.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"