BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynności zawodowe nauczycieli w świetle badań
Typ badania: międzynarodowe
Data: 1996 – 1997
Badacz: Dorota Papis, Urszula Strzelczyk-Raduli
Abstrakt:

Celem badania było poznanie warunków pedagogicznych, działalności dydaktycznej i zadowolenia z pracy nauczycieli szkół podstawowych i średnich. Ankieta wykorzystana w badaniu została opracowana przez prof. dr Mag Renate Seebauer (PAdB Wiedeń) na podstawie projektu prof. dr. Bohumiła Bliżkovskeho (CSAV Brno) i doc. Jiriho Vacka (Technicka Univerzita Liberec). Na język polski przełożył ją i zaadaptował członek zespołu badawczego, prof. dr hab. Zenon Jasiński (Uniwersytet Opolski). Ankietowani byli także nauczyciele w Austrii, Republice Czeskiej, Słoweńskiej, Słowackiej i na Węgrzech. W Polsce badaniem objęto nauczycieli w różnym wieku, o różnym stażu pracy, zróżnicowanych kwalifikacjach zawodowych oraz różnych specjalności. Średnie tygodniowe pensum nauczycieli wynosiło 18 godzin dydaktycznych. Poza nauczaniem respondenci poświęcali czas na takie czynności zawodowe jak: dyżur, ćwiczenia usprawniające, kółka zainteresowań, poprawianie prac uczniowskich, przygotowanie do nauczania, narady pedagogiczne, współpracę z rodzicami, pracę oświatową i in. Okazało się, że najwięcej zajęć nauczyciele mają we wtorki, w dalszej kolejności: w poniedziałek i środę, następnie w czwartek, piątek, pracują również w soboty i niedziele. Za dodatkowo obciążające emocjonalnie i psychicznie respondenci uznali: hospitacje zwierzchników, poszukiwanie i tworzenie pomocy dydaktycznych, śledzenie celów zawodowych, udział w hospitacjach. Nauczyciele twierdzili w większości, że nie mają czasu wolnego. Do największych zalet wykonywanego zawodu ankietowani zaliczyli: długie wakacje i ferie, pracę z młodzieżą, brak monotonii, regularną pensję i małe pensum. Dla nauczycieli ważne były również takie czynniki jak: możliwość podnoszenia kwalifikacji, satysfakcja zawodowa, twórcze działanie. Do wad zawodu nauczyciela zaliczono: niskie pensje, pracę w stresie i hałasie, niską pozycję społeczną, narażenie na choroby zawodowe. Nauczyciele zazwyczaj określali swoją sytuację ekonomiczną jako złą i przeciętną (czasem jako dobrą – dzięki zarobkom męża). Badanie profesjograficzne ujawniło obraz nauczyciela jako osoby poświęcającej większość swojego czasu na czynności zawodowe, niezależnie od dnia tygodnia. Praca nauczyciela postrzegana była jako stresująca, wymagająca stałej mobilizacji psychicznej i fizycznej. Pedagog pozostawał ponadto w centrum uwagi opinii społecznej i władz zwierzchnich, co wiązało się z koniecznością ciągłego dokształcania się. W rezultacie badani nauczyciele zbyt mało czasu poświęcali na wypoczynek i życie rodzinne. Ponadto nauczyciele podejmowali dodatkową pracę, która odbijała się na ich stanie zdrowia. Jednocześnie wśród wszystkich badanych pojawiła się tylko jedna deklaracja chęci zmiany zawodu, z czego wnioskować można, że respondenci byli pedagogami z powołania.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, czas pracy nauczyciela, wypoczynek, zdrowie, doskonalenie zawodowe nauczycieli
TESE descriptors: teaching profession, teacher working time, leisure, health, in-service teacher training
Publikacje:
  • Papis, D. i Strzelczyk-Raduli, U. (1997). Czynności zawodowe nauczycieli w świetle badań. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 42-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"