Tytuł badania: |
Czynności zawodowe nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej: wyniki międzynarodowego badania porównawczego |
Projekt badawczy: |
- The profession of pre-primary teacher and primary teacher within a dynamic concept
|
Typ badania: |
międzynarodowe |
Instytucja: |
|
Data: |
maj 2009 – marzec 2010 |
Badacz: |
Ewa Filipiak, Bronislava Kasáčová, Ewa Lemańska-Lewandowska |
Abstrakt: |
W badaniu uczestniczyło 1077 nauczycieli, w tym 641 uczących wychowania przedszkolnego i 436 wczesnoszkolnego. W badanej próbie najliczniej reprezentowani byli nauczyciele ze stażem pracy od 21 do 30 lat. W ramach projektu pozyskano 14674 dzienne pomiary. Na podstawie wyników międzynarodowych pomiarów stwierdzono wysokie zróżnicowanie czynności wykonywanych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Okazało się, że nauczyciele przedszkolni i edukacji wczesnoszkolnej z Polski na wykonywanie czynności zawodowych (w tygodniu i na co dzień) przeznaczali mniej czasu niż nauczyciele z Czech i Słowacji. Odnotowano, że najbardziej czasochłonne było przygotowanie i tworzenie materiałów dydaktycznych. Najmniej czasu z kolei nauczyciele przeznaczali na diagnozowanie dzieci, a także na wartościowanie wysiłku edukacyjnego uczniów. Również mało czasu respondenci z Polski przeznaczali na samokształcenie, doskonalenie umiejętności, konsultacje koleżeńskie i wspólne uczenie się. Na podstawie porównania rezultatów uzyskanych we wszystkich trzech krajach stwierdzono, że na samorozwój najmniej czasu poświęcali nauczyciele przedszkolni. |
Autorskie słowa kluczowe: |
pedeutologia, nauczyciel, edukacja wczesnoszkolna, czas pracy nauczyciela |
Deskryptory TESE: |
Polska, Czechosłowacja, nauczyciel, wychowanie dziecka, zawód nauczyciela, opieka nad dzieckiem, placówka przedszkolna |
TESE descriptors: |
Poland, Czechoslovakia, teacher, child rearing, teaching profession, childcare, pre-primary institution |
Publikacje: |
- Kasáčová, B., Filipiak, E. i Lemańska-Lewandowska, E. (2015). Czynności zawodowe nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej: wyniki międzynarodowego badania porównawczego. Edukacja, 1, 60-80.
|