BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Subkultury w opinii młodzieży
Instytucja:
Data: 1995 – 1996
Badacz: Janina Janowska, Teresa Zubrzycka-Maciąg
Abstrakt:

Celem badania było określenie stopnia, w jakim młodzież szkolna sympatyzowała z ideologią subkulturową. W badanie zaangażowani byli studenci drugiego i czwartego roku pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej UMCS. Badaniem objęto 678 uczniów kilku lubelskich liceów ogólnokształcących i techników. W badaniu wykorzystano kwestionariusz, test definicji i test znajomości wyrażeń subkulturowych. Jedna trzecia badanych nie odpowiedziała na pytanie dotyczące rozumienia słowa subkultura, pozostali zaś najczęściej definiowali to pojęcie jako grupę młodzieżową o określonych poglądach. 5% badanych utożsamiało subkulturę ze złem. Większość uczniów słyszała o subkulturach (77%), najczęściej wymieniała skinów, punków, metalowców i lodziarzy. Ponad połowa badanych znała cele i reguły jakiejś subkultury. Badani znali i rozumieli słownik subkulturowy. 48% wiedziało o przynależności kogoś z klasy lub szkoły do subkultury i byli to na ogół skini, lodziarze, punki i metalowcy. 67% znało kogoś należącego do subkultury. Niemal wszyscy badani uważali, że przystępuje się do subkultury z powodu jej ideologii i muzyki, potrzeby wyrwania się z dotychczasowego środowiska, chęci zmiany trybu życia, sprzeciwu wobec dorosłych itp. Jednocześnie 70% badanych uważało, że przynależność do subkultury nie ma sensu. Za niebezpiecznych uważano najczęściej skinów, następnie punków, lodziarzy, satanistów i metalowców. 64% uważało, że przyjaźń między członkami różnych subkultur jest możliwa. Większość badanych deklarowała obojętny stosunek do subkultur (60%), 25% uczniów było niechętnych subkulturom, a 14% tolerowało je. 74% uczniów uważało, że na godzinach wychowawczych powinno się dyskutować o subkulturach młodzieżowych. Test zdań niedokończonych ujawnił, że badani najczęściej postrzegali Polaków jako naród o negatywnych cechach (53%); zjawisko rasizmu traktowali obojętnie (46%), przy czym 40% ustosunkowało się do niego negatywnie; siły nie utożsamiali koniecznie z siłą fizyczną, przy czym 40% tak właśnie czyniło; do hasła Polska dla Polaków odnosili się z dezaprobatą; posiadaną władzę wykorzystaliby w sposób aprobowany społecznie (52%); akceptowali Żydów i ich kulturę (51%).

Deskryptory TESE: młodzież, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, postawa
TESE descriptors: youth, social behaviour, interpersonal relations, intergroup relations, attitude
Publikacje:
  • Janowska, J. i Zubrzycka-Maciąg, T. (1998). Subkultury w opinii młodzieży. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 22-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"