BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przynależność do grup nieformalnych wśród młodzieży a poczucie alienacji
Instytucja:
Data: [1994]
Badacz: Krystyna Kmiecik-Baran
Abstrakt:

Badanie miało na celu weryfikację hipotezy, zgodnie z którą poczucie alienacji można minimalizować poprzez przynależność do grup nieformalnych. Badaniem objęto cztery grupy chłopców w wieku 15-17 lat (każda liczyła po 30 osób). Grupy utworzono ze względu na czynniki: przystosowanie – nieprzystosowanie społeczne oraz przynależność – brak przynależności do grup nieformalnych. Osoby niedostosowane społecznie przebadano w Policyjnej Izbie Dziecka w Gdańsku-Wrzeszczu oraz w Schronisku dla Nieletnich w Gdańsku-Oliwie. Osoby dostosowane społecznie były uczniami szkół zawodowych w Trójmieście. W badaniu wykorzystano Skalę Poczucia Alienacji oraz Skalę Wsparcia Społecznego, oba narzędzia były własnej konstrukcji. Wyniki badania pozwoliły sformułować następujące wnioski: przynależność do grup nieformalnych wiązała się z poczuciem zakorzenienia (zmniejszonym poczuciem alienacji), przy czym przynależność do grup o charakterze destruktywnym korelowała z mniejszym poczuciem alienacji niż przynależność do grup o charakterze konstruktywnym. Bez względu na to, czy grupa miała charakter destruktywny, czy konstruktywny, przynależność do niej wiązała się z otrzymywaniem większego wsparcia społecznego niż brak takiej przynależności. Przynależność do grup o charakterze konstruktywnym korelowała z większym wsparciem emocjonalnym niż przynależność do grup destruktywnych, a przynależność do grup destruktywnych – z większym wsparciem informacyjnym i instrumentalnym niż w przypadku braku takiej przynależności.

Deskryptory TESE: organizacja młodzieżowa, młodzież, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, szkoła średnia
TESE descriptors: youth organisation, youth, social behaviour, interpersonal relations, secondary school
Publikacje:
  • Kmiecik-Baran, K. (1995). Przynależność do grup nieformalnych wśród młodzieży a poczucie alienacji. W: S. Kawula i H. Machel (red.), Podkultury młodzieżowe w środowisku szkolnym i pozaszkolnym (s. 49-80). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"