Abstrakt: |
Próbę badawczą stanowiło 292 uczniów drugich klas szkoły gimnazjalnej w powiatowym mieście województwa kujawsko-pomorskiego (liczącego 20 tys. mieszkańców). Do zebrania materiału badawczego wykorzystano wyniki testu kompetencji z języka polskiego. Analizie poddano wypracowania, których tematy sformułowano jako: 1) Najmniej wspominam chwile, kiedy… (opowiadanie). 2) Recenzja wybranego filmu Andrzeja Wajdy. 3) Zdecyduj i uzasadnij: wolisz przeczytać powieść czy obejrzeć film? 153 respondentów wybrało trzeci temat. Łącznie zebrano 244 opinie dotyczące czytania książek; wyrażono 136 opinii na temat filmu. Na podstawie analizy rozprawek napisanych przez uczniów do najczęstszych motywów czytania książek zaliczono: rozwijanie wyobraźni (51 wskazań), dodawanie wiedzy (22), ćwiczenie ortografii (21), dostarczanie szczegółowych opisów rzeczywistości (20), kształcenie języka, wzbogacenie słownictwa (13), ćwiczenie czytania (10). Wśród opinii pozytywnych dotyczących filmu odnotowano: poznawanie innych zwyczajów i obyczajów (pięć wskazań), oglądanie ubiorów (pięć), poznawanie innych krajów (cztery), przybliżanie szczegółów (dwa) oraz łatwość odbioru (jedno). Za negatywne aspekty oglądania filmów uczniowie uznali: zabijanie wyobraźni (jedno wskazanie), brak walorów intelektualnych (jedno) oraz długość trwania filmu (zbyt krótki, żeby coś zrozumieć – jedno wskazanie). Zebrany materiał pozwolił wykazać również, że w sferze emocjonalnej uczniowie docenili książki za źródło przeżyć (15), możliwość własnej interpretacji (pięć odpowiedzi), a także sposób na niepogodę, chandrę i relaks. Natomiast pozytywne opinie dotyczące filmu wiązały się z przeżywaniem akcji (6) oraz ciekawą i wciągającą realizacją (osiem wskazań). W opinii respondentów największą stratą w trakcie czytania książek jest czas (19), z kolei podczas oglądania filmu – treść książki (ogląda się tyko najważniejsze i pozmieniane rzeczy – 22). |