BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przyroda jako wartość w opinii podmiotów szkoły
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Sebastian Sobczuk
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła diagnoza wartościowania „przyrody” przez wszystkie osoby uczestniczące w procesie wychowania proekologicznego z równoczesnym ukazaniem zmian w jej wartościowaniu przez uczniów na poszczególnych etapach edukacji szkolnej. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza. W badaniu uczestniczyło 560 uczniów (trzech etapów kształcenia), 222 rodziców oraz 107 nauczycieli. Badanie przeprowadzono na terenie powiatu bialskiego. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi wykazano, że zdaniem 94% uczniów klas szóstych szkoły podstawowej przyroda jest ważna w życiu człowieka (2% nie podzielało tego twierdzenia, a 4% nie miało zdania na ten temat). W gimnazjum odsetek uczniów uznających ważność przyrody w życiu człowieka wyniósł 95% (1% było przeciwnego zdania, a 4% nie zajęło żadnego stanowiska w tej sprawie). W szkołach średnich 94% osób potwierdziło ważność przyrody w życiu (1% zaznaczyło odpowiedź, że nie jest ważna, a 5% nie miało zdania). W grupie rodziców 64% respondentów podkreślało, że środowisko jest: wartością, dobrem, domem i przyjacielem, dzięki któremu człowiek może się prawidłowo rozwijać i realizować, że środowisko pozytywnie wpływa na zdrowie, że budzi pozytywne uczucia, działania oraz daje szczęście; jednocześnie 29% pojmowało środowisko jako wartość i bogactwo dla całego społeczeństwo, a 7% wskazało odpowiedź definiującą środowisko jako wartość, bogactwo i środek służący do podnoszenia jakości codziennego życia (w grupie nauczycieli ostatnie rozumienie pojęcia podzielało 5% osób, większość pedagogów – 65% – określiło przyrodę jako wartość, dobro, dom i przyjaciela…, natomiast 30% wybrało definicję wartości i bogactwa dla całego społeczeństwa).

Autorskie słowa kluczowe: wartość, wartości proekologiczne, wychowanie proekologiczne, postawa proekologiczna, podmioty szkoły
Author's Keywords: value, pro-ecological values, pro-ecological education, pro-ecological attitude, students as entities
Deskryptory TESE: przedmiot nauczania, uczeń, postawa, wychowanie dziecka, edukacja, środowisko, nauka o środowisku, ochrona środowiska
TESE descriptors: curriculum subject, pupil, attitude, child rearing, education, environment, environmental education, environmental protection
Publikacje:
  • Sobczuk, S. (2014). Przyroda jako wartość w opinii podmiotów szkoły (w świetle przeprowadzonych badań własnych). Rozprawy Społeczne, 1, 36-41.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"