BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Przyroda” w liceum ogólnokształcącym – oczekiwania i obawy nauczycieli w świetle badań
Instytucja:
Data: październik 2011 – grudzień 2011
Badacz: Beata Jancarz-Łanczkowska
Abstrakt:

Badanie miało na celu poznanie opinii nauczycieli liceów ogólnokształcących na temat „przyrody” jako przedmiotu nauczania treści wysoko zintegrowanych przede wszystkim w zakresie specyfiki metodycznej. Badanie zostało przeprowadzone w Krakowie oraz województwie małopolskim. Próbę badawczą stanowiła grupa 41 nauczycieli biologii szkół ponadgimnazjalnych, których poproszono o wypełnienie ankiety składającej się z siedmiu pytań dotyczących oceny problematyki zajęć z „przyrody” pod względem użyteczności do poprawnego rozumienia zjawisk przyrodniczych przez uczniów oraz do rozwijania ich zainteresowań. W wyniku badania stwierdzono, że nauczyciele za najbardziej przydatne do prawidłowej interpretacji funkcjonowania w środowisku uznali tematy: Współczesna diagnostyka i medycyna; Energia – od słońca do żarówki oraz Barwy i zapachy świata. Za najmniej przydatny wątek w tym zakresie respondenci uznali Historię myśli naukowej (wyboru dokonywano spośród następujących: Metoda naukowa i wyjaśnienie świata; Wielcy rewolucjoniści nauki; Dylematy moralne w nauce; Nauka i pseudonauka; Nauka w mediach; Nauka w komputerze; Polscy badacze i ich odkrycia; Wynalazki, które zmieniły świat; Światło i obraz; Sport; Technologie współczesne i przyszłości; Współczesna diagnostyka i medycyna; Śmiech i płacz; Piękno i uroda; Zdrowie; Największe i najmniejsze). Wykazano, że zdaniem badanych do rozbudzania zainteresowań przyrodniczych uczniów najbardziej wartościowe mogą okazać się zajęcia dotyczące Współczesnej diagnostyki i medycyny; Wynalazków, które zmieniły świat oraz Nauki w komputerze. Natomiast Historia myśli naukowej, według nauczycieli, będzie aktywizować uczniów w najmniejszym stopniu. Do najbardziej przydatnych rozwiązań metodycznych w nauczaniu przyrody respondenci zaliczyli prezentacje multimedialne, zajęcia terenowe oraz metodę projektu. Analiza wyników badania wykazała, że głównymi oczekiwaniami efektów realizacji przedmiotu „przyroda” były: skonsolidowanie wiedzy uczniów z różnych dziedzin; wpływ na prawidłową interpretację zjawisk przyrodniczych przez uczniów; wzrost zainteresowania uczniów naukami przyrodniczymi. Za największe zagrożenia uznano: brak odpowiednich środków dydaktycznych i zaplecza technicznego do realizacji tego przedmiotu; brak motywacji uczniów do uczenia się przedmiotu uzupełniającego; niedostateczną wiedzę nauczycieli. Największymi obawami nauczycieli okazały się: problemy organizacyjne dotyczące zajęć terenowych, duży wkład pracy w przygotowanie lekcji, brak odpowiednich podstaw metodycznych oraz zbyt mały wymiar czasu na realizację treści zajęć.

Deskryptory TESE: program nauczania, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, przedmiot zintegrowany, nauczyciel, treści kształcenia, nauki przyrodnicze, motywacja
TESE descriptors: curriculum, generalist teacher, integrated course, teacher, content of learning, natural sciences, motivation
Publikacje:
  • Jancarz-Łanczkowska, B. (2012). „Przyroda” w liceum ogólnokształcącym – oczekiwania i obawy nauczycieli w świetle badań. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2(42), 60-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"