BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reaktywność a transfer w uczeniu się
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Jerzy Nosarzewski
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy reaktywność jest powiązana z wynikami uczenia się. Założono, że większy transfer nastąpi u osób o niskiej reaktywności. Pomiaru reaktywności dokonano za pomocą Kwestionariusza Temperamentu Strelaua. Z kolei do pomiaru transferu uczenia się wykorzystano eksperyment składający się z trzech części. Pierwsza część eksperymentu polegała na pisaniu wyrazów za pomocą umownych znaków odpowiadających literom z alfabetu. Grupa eksperymentalna wykonała zadanie początkowe (ćwiczeniowe) przed zadaniem właściwym, które odbyło się po tygodniu przerwy. Grupa kontrolna nie wykonywała zadania ćwiczeniowego. Druga część eksperymentu polegała na rozwiązywaniu zadań logicznych (dwie serie po 25 zadań każda). Ponownie tylko grupa eksperymentalna wykonywała zadanie początkowe, które umożliwiało jej naukę prawidłowości i reguł rozwiązywania przedstawionych później zadań. Trzecia część eksperymentu polegała na zapamiętywaniu treści tekstu. Tylko grupa eksperymentalna zapamiętywała wcześniej tekst o analogicznej konstrukcji i 12 wspólnych elementach z tekstem testowym. Badaniem objęto 406 uczniów klas siódmych szkoły podstawowej w wieku 14 lat ze środowiska wiejskiego i miejskiego. Wyniki badania pozwoliły sformułować następujące wnioski: 1) w trzech zadaniach poznawczych (pisanie wyrazów za pomocą umownych znaków, rozwiązywanie zadań logicznych i zapamiętywanie treści tekstu) wystąpił transfer pozytywny na poziomie istotnym statystycznie i był on tym wyższy, im niższy był stopień reaktywności badanych; 2) uczniowie o wysokiej reaktywności popełniali znacząco więcej błędów w trzech zadaniach niż uczniowie o niskiej reaktywności.

Deskryptory TESE: psychologia, uczenie się, osobowość, szkoła podstawowa, test standaryzowany, postępy w nauce, efekt uczenia się, proces uczenia się
TESE descriptors: psychology, learning, personality, primary school, standardised test, study progress, learning outcome, learning process
Publikacje:
  • Nosarzewski, J. (1998). Reaktywność a transfer w uczeniu się. Czasopismo Psychologiczne, 2, 120-127.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"