BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reaktywność a wybór zawodu
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Bohdan Dudek, Mateusz Hauk
Abstrakt:

Przedmiotem badania był związek pomiędzy reaktywnością a wyborem zawodów różniących się poziomem stymulacji. Sformułowano następujące pytania badawcze: czy istnieją różnice w zakresie reaktywności pomiędzy jednostkami preferującymi zawody o różnej wartości stymulacyjnej; w jakim stopniu reaktywność związana jest z wyborem zawodu i jak duży ma wpływ na preferencje młodych ludzi. Postawiono dwie hipotezy badawcze: istnieją różnice w zakresie reaktywności pomiędzy grupami jednostek preferującymi zawody nisko- i wysokostymulujące. Osoby preferujące zawody N (czyli niskostymulujące) powinny charakteryzować się wyższą reaktywnością w porównaniu z osobami preferującymi zawody W (wysokostymulujące); im wyższa reaktywność osób badanych, tym bardziej skłonne są one wybierać te formy aktywności zawodowej, które związane są z małą dawką stymulacji, i odwrotnie – im niższa reaktywność, tym bardziej preferują one zawody wysokostymulujące (ocena siły związku). W badaniu wzięło udział 146 uczniów klas trzecich z dwóch liceów ogólnokształcących w Łodzi. Przeanalizowano wyniki 133 uczniów, w tym 49 mężczyzn i 84 kobiet; 117 osób pochodziło z Łodzi, a 16 mieszkało w okolicach. Wiek badanych mieścił się w przedziale od 17 do 20 lat, średnia: 18,2 roku. Posłużono się ankietą Wybór zawodu oraz kwestionariuszem FCZ–KT. Analizę statystyczną przeprowadzono za pomocą programu STATISTICA. Na podstawie wyników badania potwierdzono pierwszą hipotezę – osoby, które wybierały zawody wysokostymulujące, wykazywały się niską reaktywnością, a osoby wybierające zawody niskostymulujące – wysoką aktywnością. Potwierdzono także hipotezę drugą – poziom reaktywności wpływał na wybór cech stymulujących; osoby niskoreaktywne wybierały dużą dawkę stymulacji, a wysokoreaktywne – niską dawkę.

Deskryptory TESE: uczeń, praca, osobowość, postawa, kompetencje społeczne
TESE descriptors: pupil, labour, personality, attitude, social competences
Publikacje:
  • Dudek, B. i Hauk, M. (2010). Reaktywność a wybór zawodu. Przegląd Psychologiczny, 53, 2, 195-210.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"