BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reaktywność a wyniki uczenia się
Data: [1999]
Badacz: Jerzy Nosarzewski
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja hipotezy, zgodnie z którą efekty uczenia się czternastoletnich uczniów uzależnione są od poziomu ich reaktywności. Uczniowie o niskim poziomie reaktywności i wysokim poziomie energii będą bardziej wydolni i odporni psychicznie niż uczniowie wysokoreaktywni. Do pomiaru reaktywności uczniów zastosowano kwestionariusz Temperamentu Strelaua (1985). Wyniki uczenia się zbadano za pomocą trzech zadań: pisania wyrazów za pomocą umownych znaków (N = 71), rozwiązywania zadań logicznych (N = 100) oraz zapamiętywania treści tekstu (N = 204). Wykorzystano również oceny szkolne z przedmiotów za pierwsze półrocze nauki; wydzielono ocenę z języka polskiego i matematyki. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić istotną zależność między reaktywnością i poprawnością a rozwiązanymi zadaniami. Uczniowie z niską reaktywnością uzyskali znacząco niższe wyniki we wszystkich trzech zadaniach niż uczniowie z wysokim poziomem reaktywności. Stwierdzono również, że im niższy był poziom reaktywności uczniów, tym wyższa średnia ocen uzyskiwana przez nich z przedmiotów szkolnych. Uczniowie wysokoreaktywni popełniali średnio więcej błędów we wszystkich trzech zadaniach niż uczniowie niskoreaktywni.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, psychologia, efekt uczenia się, osobowość, zachowania
TESE descriptors: primary school, psychology, learning outcome, personality, behaviour
Publikacje:
  • Nosarzewski, J. (1999). Reaktywność a wyniki uczenia się. Edukacja, 1, 46-51.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"