Abstrakt: |
Celem badania było sporządzenie Raportu o stanie edukacji w mieście Częstochowa na zlecenie władz miasta. W ramach prac badawczych dokonano 130 wizyt roboczych w 47 instytucjach (wchodzących w skład Urzędu Miasta, Kuratorium Oświaty itd.) oraz przeprowadzono badanie ankietowe, którym objęto wszystkich dyrektorów szkół i przedszkoli, wszystkich nauczycieli częstochowskich (3112 odpowiedzi z 4289 wysłanych ankiet), wszystkich doradców metodycznych opiekujących się placówkami oświatowymi w mieście (25 odpowiedzi z 42 wysłanych ankiet), próbę reprezentatywną nauczycieli częstochowskich (266 odpowiedzi z 300 wysłanych ankiet). Wyniki badania pozwoliły sformułować następujące wnioski: 1) Miasto Częstochowa należało do tej grupy polskich gmin, które były najbardziej zaawansowane w procesie decentralizacji oświaty publicznej. 2) Władze miasta posiadały spore doświadczenie w pełnieniu obowiązków organu prowadzącego, a kadra urzędnicza reprezentowała wysoki poziom sprawności merytorycznej i zaangażowania. 3) Koniecznym warunkiem prowadzenia skutecznej polityki edukacyjnej w mieście było wdrożenie nowego systemu obiegu informacji i dokumentów, obejmującego wszystkie placówki. 4) Miasto Częstochowa powinno zaprojektować przy współudziale podmiotów prowadzących szkoły całościową korektę systemu placówek, której celem powinny być redukcja liczby oddziałów przedszkolnych przy szkole, obniżenie współczynnika zmianowości niektórych szkół podstawowych oraz restrukturyzacja szkolnictwa ponadpodstawowego. 5) Wykazano potrzebę stworzenia miejskiego programu dostosowawczego w związku z przewidywanym spadkiem liczby dzieci w wieku szkolnym – przede wszystkim musiał powstać wieloletni plan kształcenia, dokształcania i przekwalifikowywania nauczycieli. |