Abstrakt: |
Przedmiotem badania była kadra nauczycielska szkół państwowych (z województwa konińskiego) na poziomie zawodowym, średnim i policealnym, jej wykształcenie, metody pracy i potrzeby związane z tymi formami kształcenia. Anonimowym badaniem ankietowym objęto 101 nauczycieli z pięciu różnych szkół dla dorosłych w województwie konińskim. Wyniki ankiety pozwoliły stwierdzić, że 68,3% badanych stanowiły kobiety, a 97,7% osoby z wyższym wykształceniem. Jedynie 7,9% nauczycieli posiadało przygotowanie do pracy z dorosłymi (ukończone studia podyplomowe), wśród których wszyscy posiadali staż pracy przekraczający 11 lat. Większość respondentów dostrzegała różnice w pracy z dorosłymi i młodzieżą, choć nie wszyscy umieli je wymienić. Najczęściej pojawiała się różnica polegająca na większym zdyscyplinowaniu i odpowiedzialności osób dorosłych oraz niskie przygotowanie merytoryczne wyniesione z poprzednich szkół. Wspominano również o większej samodzielności słuchaczy i mniejszej liczbie problemów wychowawczych. Pisano również o nieprzystosowaniu programów i godzin przeznaczonych na ich realizację do możliwości i poziomu słuchaczy. Pojawiły się również głosy mówiące o niskiej aktywności i frekwencji słuchaczy, o postawie biernej. Większość nauczycieli wolała pracować z młodzieżą (52 osoby), dla 14 było to obojętne, a 24 osoby preferowały pracę z dorosłymi. Zapytani o specyficzne formy pracy z osobami dorosłymi, 28 nauczycieli uznało za taką wykład, zaś 14 osób – ćwiczenia. 21 badanych nie umiało dopowiedzieć na to pytanie. 5 podważyło zasadność pytania, odpowiadając, że nie ma specyficznych form pracy z osobami dorosłymi. Najczęściej wymienianym problemem spotykanym przez badanych była niska frekwencja (43 osoby), następnie brak zaangażowania i motywacji do pracy wśród słuchaczy (42), słaby poziom opanowania materiału przez słuchaczy (14) oraz zaległości z poprzednich lat nauki (9). Najczęściej stosowaną przez badanych metodą motywacji słuchaczy do nauki były oceny i różne sposoby sprawdzania wiedzy. 18 osób za taką metodę uznawało przede wszystkim oceny negatywne. Kolejne wymieniane metody, to atrakcyjne lekcje i ciekawe ćwiczenia (10 osób), ukazywanie życiowej przydatności wiedzy (9) i perspektyw zawodowych (9). 17 osób stwierdziło, że nie motywuje słuchaczy do pracy, a 13 nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie. 33 osoby nie odpowiedziały na pytanie o ich oczekiwania względem doradcy z zakresu andragogiki. 5 osób stwierdziło, że nie potrzebują niczego. 20 nauczycieli chętnie przyjęłoby pomoc dotyczącą metod pracy z dorosłymi ludźmi. |