BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele szkół dla dorosłych w praktyce edukacyjnej
Instytucja:
Data: [2001]
Badacz: Eleonora Sapia-Drewniak
Abstrakt:

Badania diagnostyczne miały na celu weryfikację specyfiki nauczycielskiej pracy w szkołach dla dorosłych w Opolu. Główne pytanie badawcze brzmiało: na jakie problemy napotykają nauczyciele zatrudnieni w szkolnictwie dla dorosłych? Do badań zastosowano metodę sondażu diagnostycznego (wywiad i ankietę). Łącznie przebadano 58 nauczycieli z liceów ogólnokształcących i techników zawodowych. Badaniom poddano także uczniów z wymienionych typów szkół. Z badań wynika, że najwięcej nauczycieli uczących w szkołach dla dorosłych jest powyżej 50. roku życia (najmniej – poniżej 30 lat). W opinii badanych istnieją dwa główne czynniki, które mają wpływ na jakość procesu dydaktycznego: poziom wiedzy uczniów (75% odpowiedzi) oraz brak systematyczności w przygotowywaniu się przez osoby dorosłe do zajęć (70% odpowiedzi). Wyniki badań pokazują też kwestię stosowania odmiennych metod nauczania (nauczyciele ze stażem powyżej 25 lat często je stosują, znaczna większość nauczycieli ze stażem pracy do lat pięciu nie stosuje ich w ogóle).

Deskryptory TESE: edukacja dorosłych, nauczyciel, metoda nauczania, staż pracy, wiek, metodyka
TESE descriptors: adult education, teacher, teaching method, seniority, age, learning theory
Publikacje:
  • Sapia-Drewniak, E. (2002). Nauczyciele szkół dla dorosłych w praktyce edukacyjnej. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4, 27-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"