
Obserwuj
Tytuł badania: |
Nauczyciele szkół dla dorosłych w praktyce edukacyjnej |
Instytucja: |
|
Data: |
[2001] |
Badacz: |
Eleonora Sapia-Drewniak |
Abstrakt: |
Badania diagnostyczne miały na celu weryfikację specyfiki nauczycielskiej pracy w szkołach dla dorosłych w Opolu. Główne pytanie badawcze brzmiało: na jakie problemy napotykają nauczyciele zatrudnieni w szkolnictwie dla dorosłych? Do badań zastosowano metodę sondażu diagnostycznego (wywiad i ankietę). Łącznie przebadano 58 nauczycieli z liceów ogólnokształcących i techników zawodowych. Badaniom poddano także uczniów z wymienionych typów szkół. Z badań wynika, że najwięcej nauczycieli uczących w szkołach dla dorosłych jest powyżej 50. roku życia (najmniej – poniżej 30 lat). W opinii badanych istnieją dwa główne czynniki, które mają wpływ na jakość procesu dydaktycznego: poziom wiedzy uczniów (75% odpowiedzi) oraz brak systematyczności w przygotowywaniu się przez osoby dorosłe do zajęć (70% odpowiedzi). Wyniki badań pokazują też kwestię stosowania odmiennych metod nauczania (nauczyciele ze stażem powyżej 25 lat często je stosują, znaczna większość nauczycieli ze stażem pracy do lat pięciu nie stosuje ich w ogóle). |
Deskryptory TESE: |
edukacja dorosłych, nauczyciel, metoda nauczania, staż pracy, wiek, metodyka |
TESE descriptors: |
adult education, teacher, teaching method, seniority, age, learning theory |
Publikacje: |
- Sapia-Drewniak, E. (2002). Nauczyciele szkół dla dorosłych w praktyce edukacyjnej. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4, 27-32.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.