Abstrakt: |
Przedmiotem badania było współdziałanie społecznych organów szkoły oraz samorządów terytorialnych ze szkołą. Badaniem ankietowym objęto 80 szkół podstawowych i 24 samorządy lokalne z województwa wrocławskiego. Na pytanie odpowiadali rodzice działający w radach szkół i radach rodziców, pracownicy samorządów terytorialnych oraz dyrektorzy szkół i rad pedagogicznych. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że rola rodziców ograniczała się najczęściej do działań związanych z zabezpieczaniem potrzeb materialnych, w znacznie mniejszym stopniu rodzice angażowali się w proces dydaktyczno-wychowawczy. Okazało się, że wśród zmian oczekiwanych przez rodziców znalazły się przede wszystkim sprawy dotyczące dydaktyki i wychowania oraz kadry. Jednocześnie w żadnej z badanych placówek szkoła nie dokonała z własnej inicjatywy oceny pracy szkoły. W opinii badanych współpraca między szkołą a samorządem terytorialnym miała charakter doraźny i w niektórych sprawach przypadkowy. Brakowało związku między planem rozwoju gminy i planem rozwoju szkoły. Ponadto wykazano, że samorządy terytorialne nie korzystały z możliwości przedłużenia dyrektorowi szkoły kadencji pomimo dobrej współpracy z dyrektorami oraz porozumienia między Kuratorium Oświaty we Wrocławiu a Sejmikiem Samorządowym. Najczęściej rozpisywano konkursy. |