BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła w opinii teoretyków, uczniów, nauczycieli i rodziców
Data: [1990]
Badacz: Czesław Banach
Abstrakt:

Celem przeglądu badań było ukazanie opinii teoretyków, uczniów, nauczycieli i rodziców na temat realizowania przez szkołę różnych funkcji i zadań oraz na temat sposobów udoskonalenia szkolnictwa. Przytoczono szereg wypowiedzi teoretyków wychowania na temat stanu edukacji, w tym H. Muszyńskiego, W. Strykowskiego i L. Gawreckiego, C. Kupisiewicza oraz K. Kruszewskiego. Opinie uczniów, nauczycieli i rodziców przedstawiono głównie na przykładzie wyników badania Instytutu Badań Problemów Młodzieży przeprowadzonego wśród uczniów szkół ponadpodstawowych (Głuchowska, 1989) oraz opracowania P. Sarzyńskiego Szkoła w opinii społecznej (1989). W wyniku dokonanego przeglądu stwierdzono, że w opiniach badanych przeważały krytycyzm, zwątpienie i niechęć. Zróżnicowanie poglądów naukowców, nauczycieli, uczniów i rodziców wskazywało na konieczność dialogu i szybkiego obiegu informacji diagnostycznej i projekcyjnej. Nowatorskich działań wymagał proces uspołecznienia szkoły (samorządność nauczycieli, uczniów i rodziców). Warunkiem demokratyzacji szkoły była demokratyzacja systemu kierowania, zarządzania i uspołeczniania szkolnictwa. Należało pamiętać o centralnym znaczeniu ucznia w szkole oraz realistycznym ocenianiu możliwości szkoły, szczególnie w kontekście niewystarczających środków na realizację założonych celów i zadań. Szkołę należało doskonalić przede wszystkim od wewnątrz i oddolnie. Młodzież lat 80. okazała się zniechęcona i zdezorientowana, oczekiwała pomocy od szkoły i dorosłych. Stwierdzono potrzebę wypracowania modelu „szkoły przyszłości” i uwzględnienia go w systemie kształcenia i doskonalenia nauczycieli.

Deskryptory TESE: system edukacji, uczeń, nauczyciel, rodzice, badania naukowe
TESE descriptors: education system, pupil, teacher, parents, research
Publikacje:
  • Banach, C. (1990). Szkoła w opinii teoretyków, uczniów, nauczycieli i rodziców. Edukacja, 3, 74-84.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"