Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka czytelnictwa dzieci i młodzieży. Badaniem objęto 300 uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych w Częstochowie i województwie. Badani mogli udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania lub wybrać jedno z nich jako temat rozprawki. Z częścią uczniów przeprowadzono wywiady. Ankiety i prace uczniów zgromadzili studenci-nauczyciele. Wyniki badania ujawniły, że uczniowie najczęściej czytali w wolnych chwilach (59 osób). 29 badanych zadeklarowało, że czytają bardzo często, a 19 osób, że czytają codziennie. Odsetki wskazań we wszystkich tych kategoriach rosły wraz z wiekiem badanych. Wśród powodów czytania najczęściej podawano porę roku i brzydką pogodę (20) – im dzieci były starsze, tym częściej wybierały tę odpowiedź. Nuda była przyczyną sięgnięcia po książkę dla 13 uczniów, najczęściej z klas szóstych. Przymus szkolny zachęcał tyle samo osób, co ich własne zainteresowania (po siedem wskazań). 18 osób czytało lektury szkolne, a 14 – książki spoza spisu lektur. Aż 23 osoby zadeklarowały, że nie czytały w ogóle; były to najczęściej dzieci z klas czwartych. Do najpopularniejszych książek czytanych przez osoby badane należały: W pustyni i w puszczy H. Sienkiewicza (24), Ten obcy I. Jurgielewiczowej (21), Robinson Crusoe D. Defoe (18), Szatan z siódmej klasy K. Makuszyńskiego (16) oraz Ania z Zielonego Wzgórza L.M. Montgomery (15). |