Tytuł badania: |
Rodzice dziecka z niepełnosprawnością działający w triadzie: rodzic – internet – społeczeństwo |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Jolanta Zielińska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania było stworzenie modelu rodzica dziecka niepełnosprawnego, który korzysta z internetu jako formy wsparcia. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach technikę ankiety internetowej. W badaniu wzięło udział 230 osób. W badanej próbie większość stanowiły kobiety (około 90%). Blisko 80% respondentów tworzyło pełne, sformalizowane związki. Prawie 40% badanych posiadało jedno dziecko. 5% ankietowanych samotnie wychowywało czworo albo więcej dzieci. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że modelowy rodzic wychowujący dziecko z niepełnosprawnością to kobieta w wieku około trzydziestu lat, z wysokim wykształceniem, pochodząca z dużego miasta, o dobrym statusie materialnym. Do cech modelowego rodzica należały również: umiejętność obsługiwania komputera i internetu, samodzielne poszukiwanie wsparcia. 100% badanych poszukiwało wsparcia na forach dyskusyjnych, a w dalszej kolejności na stronach i portalach internetowych (75% wskazań). Blisko 40% ankietowanych czytało blogi, a co czwarty rodzic posiadał własny. Mniejszą popularnością cieszyły się takie wirtualne formy wsparcia jak listy i grupy dyskusyjne, z których korzystało 15% respondentów. 10% ankietowanych rodziców korzystało z usług specjalistów online. |
Autorskie słowa kluczowe: |
Internet, wsparcie, rodzice dziecka z niepełnosprawnością, społeczeństwo, triada, model |
Author's Keywords: |
Internet, support, parents of children with disabilites, society, triad, model |
Deskryptory TESE: |
rodzice, rodzina niepełna, rodzina, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, Internet |
TESE descriptors: |
parents, one-parent family, family, intellectual disability, disability, child rearing, childcare, Internet |
Publikacje: |
- Zielińska, J. (2014). Rodzice dziecka z niepełnosprawnością działający w triadzie: rodzic – internet – społeczeństwo. Szkoła Specjalna, 5, 325-332.
|