Tytuł badania: |
Rodzice i nauczyciele o klasach integracyjnych |
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Agnieszka Jankowicz-Szymańska, Karolina Zima |
Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła analiza funkcjonowania klas integracyjnych. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano ankiety, o wypełnienie których poproszono rodziców uczniów pełnosprawnych (50) oraz niepełnosprawnych (28) – badanie zrealizowano w Gimnazjum nr 7 w Tarnowie. Łącznie próba liczyła 78 rodziców uczniów klas I-III gimnazjum. W zajęciach wychowania fizycznego uczestniczyło 70% uczniów pełnosprawnych oraz 43% uczniów niepełnosprawnych. Zgodnie z otrzymanymi odpowiedziami 72% rodziców dzieci pełnosprawnych było zdania, że ich syn/córka przyjaźni się z kolegami/koleżankami niepełnosprawnymi. Jednocześnie okazało się, że 85% rodziców uczniów niepełnosprawnych było przekonanych, że ich dzieci przyjaźnią się z pełnosprawnymi rówieśnikami. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że dzieci zdrowe były znacznie rzadziej zapraszane na urodziny czy imieniny do dzieci niepełnosprawnych (24%) niż dzieci niepełnosprawne (54%). Dzięki badaniu ustalono również, że w opinii 84% rodziców uczniów pełnosprawnych i 93% rodziców uczniów niepełnosprawnych klasa integracyjna spełniała ich oczekiwania. Ustalono ponadto, że organizację i funkcjonowanie klas integracyjnych w szkole oceniło bardzo dobrze odpowiednio 48% i 61% rodziców (dobrze – 38% i 28%, zadowalająco – 4% i 11%, niezadowalająco – 6% rodziców uczniów pełnosprawnych). |
Deskryptory TESE: |
kształcenie integracyjne, atmosfera w klasie, klasa, postawa, rodzice, relacje międzygrupowe, relacja rodzice – szkoła, nauczyciel, uczeń, osoby niepełnosprawne |
TESE descriptors: |
inclusive education, classroom climate, class, attitude, parents, intergroup relations, parent-school relation, teacher, pupil, people with disabilities |
Publikacje: |
- Zima, K. i Jankowicz-Szymańska, A. (2010). Rodzice i nauczyciele o klasach integracyjnych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1, 64-75.
|