BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzice i nauczyciele – razem czy osobno?
Data: marzec 2009
Badacz: Monika Jurewicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu funkcjonowania nauczycieli różnych poziomów edukacyjnych: przedszkolnego, szkolnego oraz kształcenia akademickiego. Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny oraz kwestionariusz ankiety. Dobór próby miał charakter celowy i obejmował czynnych zawodowo pedagogów różnych szczebli edukacji. W badaniu wzięło udział 120 nauczycieli (nauczyciele akademiccy stanowili 26% badanych, nauczyciele pracujący w szkołach podstawowych i gimnazjach – 30%, nauczyciele przedszkola – 45%). Przeważającą większość próby stanowiły kobiety w wieku od 25 do 30 lat (94%); 65% to wychowawcy z niewielkim stażem pracy do pięciu lat, odnotowano prawie 16% nauczycieli ze stażem w przedziale 6-10 lat i niemal 7% nauczycieli ze stażem 11-15 lat oraz nieco ponad 12% pedagogów ze stażem powyżej 16 lat. 70% respondentów legitymowało się wykształceniem wyższym, a 30% wyższym zawodowym. Prawie 50% stanowili nauczyciele kontraktowi, nieco ponad 21% mianowani, 7,95% dyplomowani. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że kluczowymi sytuacjami dla nauczyciela, które rodzą niepewność zawodową, są kontakty z trudnymi uczniami (40%) oraz kontakty z rodzicami (37%), w dalszej kolejności: konieczność dokonywania wyborów, okoliczności związane z sytuacją konfliktu wewnętrznego (prawie 30%), brak wzajemnego zaufania (prawie 25%) oraz oczekiwania społeczne (prawie 25%), 13% badanych upatrywało źródła niepewności zawodowej w problemach związanych z utrzymaniem dyscypliny. Wśród nauczycieli edukacji przedszkolnej najczęściej podawanymi przyczynami doznawania niepewności były kontakty z trudnymi uczniami (56,6%), kontakty z rodzicami (53%), konieczność dokonywania wyborów, okoliczności związane z sytuacją konfliktu wewnętrznego (34%), brak wzajemnego zaufania (prawie 27%) oraz konflikt interesów (24,53%); nieco ponad 5% badanych źródło niepewności dostrzegało w kontaktach z dziećmi. Z kolei nauczycielom edukacji szkolnej największą trudność sprawiały kontakty z rodzicami (39%), oczekiwania społeczne (nieco ponad 36%), brak wzajemnego zaufania (33,3%) oraz konieczność dokonywania wyborów – sytuacje konfliktu wewnętrznego (prawie 31%).

Deskryptory TESE: nauczyciel, kompetencje społeczne, kwalifikacje pedagogiczne, relacja rodzice – szkoła, rodzice, relacje interpersonalne, postawa
TESE descriptors: teacher, social competences, teaching qualification, parent-school relation, parents, interpersonal relations, attitude
Publikacje:
  • Jurewicz, M. (2010). Rodzice i nauczyciele – razem czy osobno? Nowa Szkoła, 1, 22-29.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"