BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Orientacja i poradnictwo zawodowe w liceum
Data: [1997]
Badacz: Kazimierz Esmund
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu poszczególnych czynników (m.in. środowiska rodzinnego, szkolnego, poradni psychologiczno-pedagogicznych, środowiska rówieśniczego, środków masowego przekazu) na plany zawodowe młodzieży. W badaniu wykorzystano technikę ankiety, którą objęto 560 uczniów z kilku zielonogórskich szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących (281 dziewcząt i 279 chłopców). Wyniki badania ujawniły, że podstawowy wpływ na zawodowe określenie się młodzieży miało środowisko rodzinne, a szczególnie rodzice (około 30% wskazań). W następnej kolejności wymieniano środowisko szkolne, w tym pedagogów szkolnych, nauczycieli techniki, wychowawców klas i szkolną służbę zdrowia (około 26%). Niewielu badanych wskazało poradnię psychologiczno-pedagogiczną jako źródło zdobywania wiedzy o interesujących zawodach i szkołach do nich przygotowujących.

Deskryptory TESE: wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór studiów, wybór szkoły, praca, zatrudnienie, szkoła podstawowa, szkoła średnia, planowanie
TESE descriptors: choice of training, choice of studies, choice of school, labour, employment, primary school, secondary school, planning
Publikacje:
  • Esmund, K. (1997). Orientacja i poradnictwo zawodowe w liceum. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 26-29.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"