Abstrakt: |
Przedmiotem badań były studenckie i nauczycielskie doświadczenia i opinie odnoszące się do kompetencji interkulturowej. W związku z podwójną grupą respondentów zastosowano odmienną metodologię przy każdej z nich. Studentom postawiono następujące pytania badawcze, m.in.: w jakim stopniu lekcje języka niemieckiego w okresie przedakademickim stanowiły źródło inspiracji krajo-, realio- i kulturoznawczych w Niemczech, Austrii, Szwajcarii; w jakim stopniu lekcje języka niemieckiego w okresie przedakademickim stanowiły źródło wiedzy interkulturowej (o różnicach i/lub podobieństwach kulturowych, obyczajowych, mentalnych itp. pomiędzy Polakami a mieszkańcami). W badaniach studentów wykorzystano ankietę. Łącznie przebadano 130 studentów (ośmiu z nich nie uczestniczyło przed studiami na lekcje języka niemieckiego). W badaniach wzięli udział studenci poznańskich uczelni: Akademii Ekonomicznej oraz Wyższej Szkoły Bankowej. Byli oni uczestnikami lektoratu z języka niemieckiego. 64% respondentów wskazało na język niemiecki jako na źródło wiedzy kulturoznawczej przed rozpoczęciem studiów (odniesienie do pierwszego pytania badawczego). 57% badanych absolwentów szkół średnich wskazało ten przedmiot w odpowiedzi na drugie pytanie. W badaniach nauczycieli, dotyczących samooceny w podjętym aspekcie badań, zapytano: czy ilość treści krajo-, kulturo- i realioznawczych, a także interkulturowych na zajęciach przez nich prowadzonych uważają za wystarczającą. Przebadano łącznie 36 nauczycieli, uczących w liceach lub zespołach poznańskich szkół, a także 26 lektorów poznańskich uczelni. Wyniki tej ankiety pokazały tendencję, że co drugi z nich dostrzegał (w nauczanym przedmiocie) treści, o które pytano. Wnioski z badań potwierdzają, że dla połowy badanych nauczycieli ponadgimnazjalnych interkulturowość na lekcjach języka niemieckiego jest tematem obcym. |