BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Orientacja (inter)kulturowa zajęć języka niemieckiego na poziomie ponadgimnazjalnym – fakty i mity
Instytucja:
Data: 2005
Badacz: Maciej Mackiewicz
Abstrakt:

Przedmiotem badań były studenckie i nauczycielskie doświadczenia i opinie odnoszące się do kompetencji interkulturowej. W związku z podwójną grupą respondentów zastosowano odmienną metodologię przy każdej z nich. Studentom postawiono następujące pytania badawcze, m.in.: w jakim stopniu lekcje języka niemieckiego w okresie przedakademickim stanowiły źródło inspiracji krajo-, realio- i kulturoznawczych w Niemczech, Austrii, Szwajcarii; w jakim stopniu lekcje języka niemieckiego w okresie przedakademickim stanowiły źródło wiedzy interkulturowej (o różnicach i/lub podobieństwach kulturowych, obyczajowych, mentalnych itp. pomiędzy Polakami a mieszkańcami). W badaniach studentów wykorzystano  ankietę. Łącznie przebadano 130 studentów (ośmiu z nich nie uczestniczyło przed studiami na lekcje języka niemieckiego). W badaniach wzięli udział studenci poznańskich uczelni: Akademii Ekonomicznej oraz Wyższej Szkoły Bankowej. Byli oni uczestnikami lektoratu z języka niemieckiego. 64% respondentów wskazało na język niemiecki jako na źródło wiedzy kulturoznawczej przed rozpoczęciem studiów (odniesienie do pierwszego pytania badawczego). 57% badanych absolwentów szkół średnich wskazało ten przedmiot w odpowiedzi na drugie pytanie. W badaniach nauczycieli, dotyczących samooceny w podjętym aspekcie badań, zapytano: czy ilość treści krajo-, kulturo- i realioznawczych, a także interkulturowych na zajęciach przez nich prowadzonych uważają za wystarczającą. Przebadano łącznie 36 nauczycieli, uczących w liceach lub zespołach poznańskich szkół, a także 26 lektorów poznańskich uczelni. Wyniki tej ankiety pokazały tendencję, że co drugi z nich dostrzegał (w nauczanym przedmiocie) treści, o które pytano. Wnioski z badań potwierdzają, że dla połowy badanych nauczycieli ponadgimnazjalnych interkulturowość na lekcjach języka niemieckiego jest tematem obcym.

Deskryptory TESE: student, nauczyciel, niemiecki, ankieta, język nauczania
TESE descriptors: student, teacher, German, questionnaire, teaching language
Publikacje:
  • Mackiewicz, M. (2006). Orientacja (inter)kulturowa zajęć języka niemieckiego na poziomie ponadgimnazjalnym – fakty i mity. Neofilolog, 28, 33-39.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"