BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Orientacja edukacyjna a wzorce gotowości do agresji interpersonalnej w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości
Instytucja:
Data: 2008 – 2010
Badacz: Monika Dominiak-Kochanek, Karolina Konopka
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, czy natężenie gotowości uczniów i studentów do agresji interpersonalnej różni się w zależności od płci, orientacji edukacyjnej i wieku respondentów. Badaniem objęto 445 uczniów szkół średnich oraz 489 studentów stacjonarnych i niestacjonarnych (łącznie 934 osoby), w tym 534 kobiety i 400 mężczyzn. Wiek badanych mieścił się w przedziale 16-26 lat. Wyróżniono dwie orientacje edukacyjne: humanistyczno-artystyczną (liceum ogólnokształcące oraz studenci europeistyki, psychologii, pedagogiki, edukacji artystycznej i różnych kierunków Akademii Sztuk Pięknych) oraz techniczno-ekonomiczną (liceum wojskowe, technikum, technikum ekonomiczne oraz studenci marketingu i różnych kierunków Wojskowej Akademii Technicznej). Do pomiaru gotowości do agresji interpersonalnej wykorzystano Inwentarz Gotowości do Agresji Interpersonalnej (IGAI; Frączek, Konopka, Smulczyk, 2008). Analiza wariancji dla trzech rodzajów gotowości do agresji oraz zmiennych płci, orientacji edukacyjnej i wieku ujawniła zależność istotną statystycznie między emotogenno-impulsywną gotowością do agresji a płcią badanych – dziewczęta i kobiety wykazały się wyższym poziomem tego rodzaju gotowości niż chłopcy i mężczyźni. Gotowość emotogenno-impulsywna była również charakterystyczna dla dorastających uczniów o orientacji techniczno-ekonomicznej oraz – w nieco mniejszym stopniu – dla studentów o orientacji społeczno-humanistycznej. Chłopcy i mężczyźni oraz studenci o orientacji wojskowo-technicznej częściej manifestowali wyższe natężenie gotowości nawykowo-poznawczej niż dziewczęta i kobiety oraz uczniowie zaklasyfikowani do orientacji humanistyczno-społecznej. Ponadto dorastający badani częściej wykazywali się tym rodzajem gotowości niż studenci. W grupie chłopców i mężczyzn stwierdzono również większą gotowość osobowościowo-immanentną do agresji niż w grupie dziewcząt i kobiet. Istotnym czynnikiem różnicującym okazał się w tym wypadku również wiek badanych – dorastający respondenci wykazywali wyższe natężenie gotowości osobowościowo-immanentnej niż młodzi dorośli. Choć nie wykazano zależności między tym rodzajem gotowości do agresji a orientacją edukacyjną, uzyskano efekt interakcji wieku i orientacji edukacyjnej – najwyższy poziom gotowości osobowościowo-immanentnej wykazywali dorastający badani o orientacji techniczno-ekonomicznej, a poziom ten był wyższy niż u studentów o tej samej orientacji i uczniów o orientacji społeczno-humanistycznej.

Autorskie słowa kluczowe: gotowość do agresji, orientacja edukacyjna, płeć, dojrzewanie, wiek dojrzały
Author's Keywords: readiness for aggression, educational orientation, sex, adolescence, emerging adulthood
Deskryptory TESE: przemoc, relacje interpersonalne, zachowania społeczne, szkoła średnia, szkoła wojskowa, szkoła wyższa, młodzież, student, psychologia
TESE descriptors: violence, interpersonal relations, social behaviour, secondary school, military school, higher education, youth, student, psychology
Publikacje:
  • Konopka, K. i Dominiak-Kochanek, M. (2012). Orientacja edukacyjna a wzorce gotowości do agresji interpersonalnej w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. Ruch Pedagogiczny, 3, 69-84.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"