Tytuł badania: |
Orientacja edukacyjna a wzorce gotowości do agresji interpersonalnej w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości |
Instytucja: |
|
Data: |
2008 – 2010 |
Badacz: |
Monika Dominiak-Kochanek, Karolina Konopka |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie, czy natężenie gotowości uczniów i studentów do agresji interpersonalnej różni się w zależności od płci, orientacji edukacyjnej i wieku respondentów. Badaniem objęto 445 uczniów szkół średnich oraz 489 studentów stacjonarnych i niestacjonarnych (łącznie 934 osoby), w tym 534 kobiety i 400 mężczyzn. Wiek badanych mieścił się w przedziale 16-26 lat. Wyróżniono dwie orientacje edukacyjne: humanistyczno-artystyczną (liceum ogólnokształcące oraz studenci europeistyki, psychologii, pedagogiki, edukacji artystycznej i różnych kierunków Akademii Sztuk Pięknych) oraz techniczno-ekonomiczną (liceum wojskowe, technikum, technikum ekonomiczne oraz studenci marketingu i różnych kierunków Wojskowej Akademii Technicznej). Do pomiaru gotowości do agresji interpersonalnej wykorzystano Inwentarz Gotowości do Agresji Interpersonalnej (IGAI; Frączek, Konopka, Smulczyk, 2008). Analiza wariancji dla trzech rodzajów gotowości do agresji oraz zmiennych płci, orientacji edukacyjnej i wieku ujawniła zależność istotną statystycznie między emotogenno-impulsywną gotowością do agresji a płcią badanych – dziewczęta i kobiety wykazały się wyższym poziomem tego rodzaju gotowości niż chłopcy i mężczyźni. Gotowość emotogenno-impulsywna była również charakterystyczna dla dorastających uczniów o orientacji techniczno-ekonomicznej oraz – w nieco mniejszym stopniu – dla studentów o orientacji społeczno-humanistycznej. Chłopcy i mężczyźni oraz studenci o orientacji wojskowo-technicznej częściej manifestowali wyższe natężenie gotowości nawykowo-poznawczej niż dziewczęta i kobiety oraz uczniowie zaklasyfikowani do orientacji humanistyczno-społecznej. Ponadto dorastający badani częściej wykazywali się tym rodzajem gotowości niż studenci. W grupie chłopców i mężczyzn stwierdzono również większą gotowość osobowościowo-immanentną do agresji niż w grupie dziewcząt i kobiet. Istotnym czynnikiem różnicującym okazał się w tym wypadku również wiek badanych – dorastający respondenci wykazywali wyższe natężenie gotowości osobowościowo-immanentnej niż młodzi dorośli. Choć nie wykazano zależności między tym rodzajem gotowości do agresji a orientacją edukacyjną, uzyskano efekt interakcji wieku i orientacji edukacyjnej – najwyższy poziom gotowości osobowościowo-immanentnej wykazywali dorastający badani o orientacji techniczno-ekonomicznej, a poziom ten był wyższy niż u studentów o tej samej orientacji i uczniów o orientacji społeczno-humanistycznej. |
Autorskie słowa kluczowe: |
gotowość do agresji, orientacja edukacyjna, płeć, dojrzewanie, wiek dojrzały |
Author's Keywords: |
readiness for aggression, educational orientation, sex, adolescence, emerging adulthood |
Deskryptory TESE: |
przemoc, relacje interpersonalne, zachowania społeczne, szkoła średnia, szkoła wojskowa, szkoła wyższa, młodzież, student, psychologia |
TESE descriptors: |
violence, interpersonal relations, social behaviour, secondary school, military school, higher education, youth, student, psychology |
Publikacje: |
- Konopka, K. i Dominiak-Kochanek, M. (2012). Orientacja edukacyjna a wzorce gotowości do agresji interpersonalnej w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. Ruch Pedagogiczny, 3, 69-84.
|