Abstrakt: |
Sformułowano następujący problem badawczy: Czy i w jakim stopniu nauczycielskie opinie o uzdolnieniach muzycznych swoich uczniów są zgodne z wynikami badań testowych? By odpowiedzieć na powyższe pytanie, sprawdzono wpływ wykształcenia muzycznego nauczyciela na prawidłowość jego ocen. Sprawdzono przy tym, czy nauczyciele przy ocenie uzdolnień muzycznych ucznia biorą pod uwagę inne predyspozycje dziecka niż muzyczne. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego (dla uzyskania opinii nauczycieli o uzdolnieniach muzycznych dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych oraz gimnazjów); wykorzystano narzędzie ankiety. Natomiast faktyczny poziom uzdolnień muzycznych dzieci zmierzono za pomocą testu Średnia Miara Słuchu Muzycznego E.E. Gordona (1999); pomiarem objęto również dzieci w wieku pięciu lat. W badaniu wzięło udział 155 dzieci przedszkolnych z ośmiu placówek, 92 uczniów klas I-III oraz 86 klas IV-V z siedmiu szkół podstawowych, a także 24 gimnazjalistów z jednej placówki. Łącznie badaniem objęto 357 uczniów oraz 16 nauczycieli. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że nauczyciele błędnie opisują uzdolnienia muzyczne swoich uczniów. Na prawidłowość opisu nie ma wpływu wysoki poziom wykształcenia muzycznego ani przygotowanie ogólnopedagogiczne. W opisie uzdolnień muzycznych ucznia nauczyciele biorą pod uwagę inne cechy dziecka, takie jak inteligencja, cechy temporalne, ewentualne zaburzenia w rozwoju albo zaniedbania wychowawcze. 101 dzieci przejawiało uzdolnienia muzyczne, ale tylko jedno z nich uczęszczało do szkoły muzycznej. |