BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Orientacja nauczycieli w poziomie uzdolnień muzycznych dzieci przedszkolnych i uczniów szkół podstawowych
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Wiesława A. Sacher
Abstrakt:

Sformułowano następujący problem badawczy: Czy i w jakim stopniu nauczycielskie opinie o uzdolnieniach muzycznych swoich uczniów są zgodne z wynikami badań testowych? By odpowiedzieć na powyższe pytanie, sprawdzono wpływ wykształcenia muzycznego nauczyciela na prawidłowość jego ocen. Sprawdzono przy tym, czy nauczyciele przy ocenie uzdolnień muzycznych ucznia biorą pod uwagę inne predyspozycje dziecka niż muzyczne. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego (dla uzyskania opinii nauczycieli o uzdolnieniach muzycznych dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych oraz gimnazjów); wykorzystano narzędzie ankiety. Natomiast faktyczny poziom uzdolnień muzycznych dzieci zmierzono za pomocą testu Średnia Miara Słuchu Muzycznego E.E. Gordona (1999); pomiarem objęto również dzieci w wieku pięciu lat. W badaniu wzięło udział 155 dzieci przedszkolnych z ośmiu placówek, 92 uczniów klas I-III oraz 86 klas IV-V z siedmiu szkół podstawowych, a także 24 gimnazjalistów z jednej placówki. Łącznie badaniem objęto 357 uczniów oraz 16 nauczycieli. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że nauczyciele błędnie opisują uzdolnienia muzyczne swoich uczniów. Na prawidłowość opisu nie ma wpływu wysoki poziom wykształcenia muzycznego ani przygotowanie ogólnopedagogiczne. W opisie uzdolnień muzycznych ucznia nauczyciele biorą pod uwagę inne cechy dziecka, takie jak inteligencja, cechy temporalne, ewentualne zaburzenia w rozwoju albo zaniedbania wychowawcze. 101 dzieci przejawiało uzdolnienia muzyczne, ale tylko jedno z nich uczęszczało do szkoły muzycznej.

Deskryptory TESE: kompetencje, uzdolniony, ocenianie, uzdolniony uczeń, nauczyciel, ocena nauczycieli
TESE descriptors: competence, gifted, marking, gifted pupil, teacher, evaluation of teachers
Publikacje:
  • Sacher, W.A. (2005). Orientacja nauczycieli w poziomie uzdolnień muzycznych dzieci przedszkolnych i uczniów szkół podstawowych. W: W. Limont i J. Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych (t. 1, s. 311-325). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"