Abstrakt: |
Celem badania było poznanie stopnia, w jakim młodzież była zdecydowana co do wyboru szkoły ponadpodstawowej, kto służył jej radą w tej sprawie oraz jakie czynniki miały wpływ na ostateczną decyzję. Badaniem ankietowym objęto 196 uczniów klas ósmych szkoły podstawowej (102 dziewczyny i 94 chłopców). Wyniki badania ujawniły, że 66,7% ankietowanych podjęło już decyzję dotyczącą ich przyszłej szkoły ponadpodstawowej. Badani najczęściej rozmawiali na ten temat z rodzicami oraz kolegami i koleżankami (42%). Jedynie dwóch uczniów rozmawiało z rodzicami i pedagogiem szkolnym, a jeden z pracownikiem poradni. 22 osoby nie rozmawiały z nikim na temat swojego wyboru (dziewięć dziewcząt i 13 chłopców). 35% badanych zadeklarowało, że w wyborze szkoły sugerować się będzie zdaniem rodziców oraz kolegów i koleżanek, 8% opinią pedagoga szkolnego, 3% – pedagoga szkolnego i rodziców. 62% uczniów twierdziło, że rodzice akceptują ich wybór, 21% uznało, że wyboru tego nie akceptują, a 17% uważało, że jest on rodzicom obojętny. 58% badanych twierdziło, że wybrali już swój przyszły zawód. 12% uczniów kierowało się jedynie własnymi zainteresowaniami w wyborze szkoły, 25% własnymi zainteresowaniami i korzyściami materialnymi, 14% usytuowaniem szkoły w pobliżu miejsca zamieszkania, 11% korzyściami materialnymi jako sugestią rodziców, 12% wyborem koleżanek i kolegów. |