Tytuł badania: |
PISA 2000 |
Kolejne lata cyklu: |
2000
2003
2006
2009
2012
|
Typ badania: |
międzynarodowe, cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
2000 |
Badacz: |
Ewa Bartnik, Dorota Cyngot, Grażyna Czetwertyńska, Grażyna Drążyk, Stanisław Drzażdżewski, Michał Federowicz, Agata Grabowska, Mariusz Grzęda, Anna Gumbrycht, Jacek Haman, Maria Krosnowska, Dorota Laskowska, Zbigniew Marciniak, Barbara Ostrowska, Zbigniew Sawiński, Michał Sitek, Agnieszka Sułowska, Paweł B. Sztabiński, Piotr Walicki |
Abstrakt: |
PISA (Programme for International Student Assessment) – Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów – koordynowany jest przez OECD i realizowany przez międzynarodowe konsorcjum, w skład którego wchodzą: Australian Council for Educational Research (ACER, Australia), Netherlands National Institute for Educational Measurement (CITO, Holandia), National Institute for Educational Policy (NIER, Japonia), Westat (USA), Educational Testing Service (ETS). W Programie PISA 2000 oprócz 28 krajów OECD wzięły udział także cztery kraje niezrzeszone, zainteresowane porównaniem osiągnięć własnych uczniów z wynikami krajów OECD. W badaniu PISA mierzone są umiejętności 15-latków w zakresie czytania, matematyki oraz nauk przyrodniczych. Badanie jest realizowane w cyklu trzyletnim, począwszy od 2000 roku. Metodologia badania pozwala na porównywanie wyników z każdej dziedziny. W każdym cyklu jedna umiejętność jest traktowana jako wiodąca. Na główną dziedzinę przypada znacznie obszerniejszy materiał testowy niż na dziedziny poboczne. W pierwszej edycji badania PISA 2000 główną dziedziną pomiaru było czytanie i rozumowanie w naukach humanistycznych. Badanie PISA prowadzono w każdym kraju w oparciu o te same zasady realizacji, te same kwestionariusze oraz taki sam pomiar umiejętności uczniów. Program PISA wyróżnia się definiowaniem mierzonych umiejętności. Podstawą konstrukcji założeń pomiaru nie są programy nauczania (jak to ma miejsce np. w badaniu TIMSS). Testy, konstruowane na podstawie uzgodnień międzynarodowych ekspertów, mają na celu sprawdzenie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy nabytej w szkole i poza szkołą. Koncentrując się na tzw. kluczowych kompetencjach uczniów, PISA bada stopień przygotowania młodzieży do życia w społeczeństwie i gospodarce opartej na wiedzy. Pozwala zatem na sprawdzenie, czy system edukacji odpowiada wyzwaniom współczesnego świata. W Polsce populację uczestniczącą w badaniu PISA 2000 stanowili uczniowie liceów ogólnokształcących, techników i zasadniczych szkół zawodowych. Wprowadzenie gimnazjów spowodowało, że w kolejnych cyklach PISA badani byli gimnazjaliści uczęszczający do ostatnich klas. Z inicjatywy polskiego zespołu PISA w latach 2006 i 2009 w Polsce realizowana była dodatkowa, krajowa część badania, która obejmuje uczniów pierwszych klas szkół ponadgimnazjalnych, co daje znacznie bogatsze możliwości analizy osiągnięć uczniów. |
Deskryptory TESE: |
ewaluacja systemu edukacji, czytanie, międzynarodowa ewaluacja, egzamin pisemny, kształcenie obowiązkowe, ocena uczących się, uczeń, nauki przyrodnicze, nauki ścisłe, nauki humanistyczne, gimnazjum, szkolnictwo średnie, geografia, chemia, fizyka, biologia, matematyka, polski |
TESE descriptors: |
evaluation of the education system, reading, international evaluation, written examination, compulsory education, evaluation of students, pupil, natural sciences, natural sciences, humanities, lower secondary, secondary education, geography, chemistry, physics, biology, mathematics, Polish |
Publikacje: |
- Białecki, I. i Haman, J. (2000). Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD/PISA. Wyniki polskie – raport z badań. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
|