BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: PISA 2003
Kolejne lata cyklu: 2000 2003 2006 2009 2012
Typ badania: międzynarodowe, cykliczne
Instytucja:
Data: 2003
Badacz: Ewa Bartnik, Dorota Cyngot, Grażyna Czetwertyńska, Grażyna Drążyk, Michał Federowicz, Agata Grabowska, Mariusz Grzęda, Anna Gumbrycht, Jacek Haman, Maria Krosnowska, Dorota Laskowska, Zbigniew Marciniak, Barbara Ostrowska, Zbigniew Sawiński, Michał Sitek, Agnieszka Sułowska, Paweł B. Sztabiński, Piotr Walicki
Abstrakt:

Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów PISA, powstały z inicjatywy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, ma na celu przeprowadzenie analizy skuteczności systemów edukacyjnych za pomocą badań cyklicznych w krajach europejskich należących do OECD oraz w krajach niezrzeszonych. W roku 2003 w programie udział wzięło 41 krajów (30 z OECD oraz 11 niezrzeszonych). Główną dziedziną pomiaru była matematyka. Zbadano młodzież z ostatnich klas gimnazjów i uczniów pierwszych klas liceów ogólnokształcących (mniejszość). Polscy uczniowie uzyskali, w porównaniu z 2000 rokiem, znacząco lepszy rezultat w czytaniu ze zrozumieniem (poprawa z 479 do 500 punktów). Jednocześnie zmniejszyła się rozpiętość między uczniami najlepszymi i najsłabszymi. Polska dołączyła tym samym do grupy krajów o wyniku zbliżonym do średniej OECD. Statystycznie istotną poprawę odnotowano także w matematyce wśród słabych i średnich uczniów.

Deskryptory TESE: ewaluacja systemu edukacji, efekt uczenia się, egzamin końcowy, matematyka, nauki przyrodnicze, nauki humanistyczne, język ojczysty, uczeń, ocena uczących się
TESE descriptors: evaluation of the education system, learning outcome, final examination, mathematics, natural sciences, humanities, mother tongue, pupil, evaluation of students
Publikacje:
  • Federowicz, M. (red.). (2007). Umiejętności polskich gimnazjalistów: pomiar, wyniki, zadania testowe z komentarzami. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"