Tytuł badania: |
PISA 2003 |
Kolejne lata cyklu: |
2000
2003
2006
2009
2012
|
Typ badania: |
międzynarodowe, cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
2003 |
Badacz: |
Ewa Bartnik, Dorota Cyngot, Grażyna Czetwertyńska, Grażyna Drążyk, Michał Federowicz, Agata Grabowska, Mariusz Grzęda, Anna Gumbrycht, Jacek Haman, Maria Krosnowska, Dorota Laskowska, Zbigniew Marciniak, Barbara Ostrowska, Zbigniew Sawiński, Michał Sitek, Agnieszka Sułowska, Paweł B. Sztabiński, Piotr Walicki |
Abstrakt: |
Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów PISA, powstały z inicjatywy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, ma na celu przeprowadzenie analizy skuteczności systemów edukacyjnych za pomocą badań cyklicznych w krajach europejskich należących do OECD oraz w krajach niezrzeszonych. W roku 2003 w programie udział wzięło 41 krajów (30 z OECD oraz 11 niezrzeszonych). Główną dziedziną pomiaru była matematyka. Zbadano młodzież z ostatnich klas gimnazjów i uczniów pierwszych klas liceów ogólnokształcących (mniejszość). Polscy uczniowie uzyskali, w porównaniu z 2000 rokiem, znacząco lepszy rezultat w czytaniu ze zrozumieniem (poprawa z 479 do 500 punktów). Jednocześnie zmniejszyła się rozpiętość między uczniami najlepszymi i najsłabszymi. Polska dołączyła tym samym do grupy krajów o wyniku zbliżonym do średniej OECD. Statystycznie istotną poprawę odnotowano także w matematyce wśród słabych i średnich uczniów. |
Deskryptory TESE: |
ewaluacja systemu edukacji, efekt uczenia się, egzamin końcowy, matematyka, nauki przyrodnicze, nauki humanistyczne, język ojczysty, uczeń, ocena uczących się |
TESE descriptors: |
evaluation of the education system, learning outcome, final examination, mathematics, natural sciences, humanities, mother tongue, pupil, evaluation of students |
Publikacje: |
- Federowicz, M. (red.). (2007). Umiejętności polskich gimnazjalistów: pomiar, wyniki, zadania testowe z komentarzami. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
|