BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Adaptacja zawodowa młodego nauczyciela. Diagnoza – prognoza
Instytucja:
Data: 1988 – 1992
Badacz: Henryk Gąsior
Abstrakt:

Przedmiotem badania była adaptacja zawodowa nauczycieli ze stażem pracy wynoszącym przynajmniej trzy lata, w wieku 26-30 lat. Badaniem objęto 1200 młodych nauczycieli, absolwentów kierunków nauczycielskich ze stopniem magistra z makroregionów: bielsko-bialskiego, częstochowskiego, katowickiego i opolskiego. 71,2% badanych stanowiły kobiety. Badano przede wszystkim postawę profesjonalną nauczycieli, ich nastawienie do pracy oraz niektóre składniki postawy (racjonalny, emocjonalny i utylitarno-działaniowy). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że proces adaptacji zawodowej nauczycieli miał złożony charakter i był uwarunkowany szeregiem czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Szczególnie silny wpływ na efektywność i skuteczność tego procesu miały: czynnik osobowościowy nauczyciela, wykształcenie specjalistyczne, pedagogiczne, psychologiczne, socjologiczne, przygotowanie praktyczne do wykonywania zawodu, czynnik środowiskowo-kulturowy, społeczny, ekonomiczny oraz status materialno-zawodowy nauczyciela w danym okresie historycznym. Badani raczej pozytywnie, choć bez entuzjazmu, oceniali swoje przygotowanie wyniesione ze studiów wyższych. Uważali, że posiadają dobre przygotowanie teoretyczne, gorsze zaś praktyczne, które pozwoliłoby im skutecznie rozwiązywać napotykane w pracy problemy dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Postulowano zatem zwiększenie liczby praktyk pedagogicznych w terenie. Za częściowe rozwiązanie problemu uznano zorganizowanie wzorowych szkół ćwiczeń przy uniwersytetach i wyższych szkołach pedagogicznych. Ponad połowa badanych identyfikowała się z wykonywanym zawodem. Jedynie 45,4% dostrzegało szansę rozwoju w tym zawodzie. 44,8% odczuwało brak stabilizacji zawodowej w zawodzie nauczycielskim. 49,7% nauczycieli dostrzegało potrzebę edukacji ustawicznej, a 50,3% pragnęło aktywnie uczestniczyć w dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym. Większość badanych pozsiadała cele zawodowe związane jedynie z zaspokojeniem materialnych potrzeb. 38,% pragnęło pogłębić i rozszerzyć swoje kwalifikacje. 65% planowało założyć własną biblioteczkę domową. 18% nauczycieli chciało pełnić funkcje kierownicze w oświacie. Jedynie 10% pragnęło pracować w szkołach społecznych, prywatnych lub zamierzało założyć swoje własne placówki edukacyjne. Postawa ta była motywowana przede wszystkim względami zarobkowymi, nie zaś samorozwojem.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, student, szkoła wyższa, osobowość, kompetencje
TESE descriptors: teaching profession, student, higher education, personality, competence
Publikacje:
  • Gąsior, H. (1994). Adaptacja zawodowa młodego nauczyciela. Diagnoza – prognoza. Chowanna, 1, 57-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"