BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Błędy językowe a zjawisko interferencji międzyjęzykowej
Instytucja:
Data: 1988 – 1989
Badacz: Urszula Żydek-Bednarczuk
Abstrakt:

Celem badania było poznanie błędów popełnianych przez studentów rozpoczynających naukę na lektoracie języka polskiego w Halle (Martin Luther Universität) i przygotowujących się do studiów w Polsce. Podstawowy materiał stanowiły błędy popełnione w ustnych i pisemnych wypowiedziach studentów po dwóch semestrach nauki języka polskiego. Szczególną uwagę zwrócono na błędy wynikające z interferencji językowej. W wyniku badania zidentyfikowano: błędy fonetyczne (np. zastępowanie samogłosek otwartych przez ścieśnione lub obniżone, mieszanie lł, problemy z wymową na tle opozycji dźwięczna – bezdźwięczna z opozycją słaba – mocna, tendencja do zanikania r); błędy związane z morfologią, fleksją i deklinacją przymiotnikowo-zaimkową (np. przesunięcia w zakresie rodzaju męskoosobowego i niemęskoosobowego, kulminacja funkcji składniowych itp.); błędy dotyczące odmiany liczebników i zaimków liczebnych (np. nieodmienianie ich); błędy związane z odmianą czasownika (np. wybór niewłaściwego wzorca odmiany); błędy leksykalne i słowotwórcze (np. złe dobieranie słownictwa, interferencje z języka rosyjskiego); błędy składniowe (np. użycie konstrukcji przyimkowych).

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, język, polski, Niemcy, niemiecki
TESE descriptors: language skills, language, Polish, Germany, German
Publikacje:
  • Żydek-Bednarczuk, U. (1993). Błędy językowe a zjawisko interferencji międzyjęzykowej. Przegląd Glottodydaktyczny, 12, 69-82.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"