BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Błąd wychowawczy a stosowana dyrektywność rodzicielska
Instytucja:
Data: styczeń 2007 – maj 2007
Badacz: Agnieszka Szymańska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy zachowania dyrektywne rodziców są błędem, tzn. czy przynoszą negatywne skutki dla rozwoju dziecka? Czy dyrektywność agresywna rzeczywiście jest implikowana przez trudność wychowawczą? Założono, że dyrektywność rodziców nie wpływa negatywnie na rozwój dziecka; powiązano niekorzystne oddziaływanie bardziej z rodzajem dyrektywności. W toku badania weryfikacji poddano hipotezy szczegółowe: H1: W grupie rodziców dzieci „grzecznych” wyniki w dyrektywności ogólnej będą wyższe. H2: Wskaźniki dyrektywności „serdecznej” będą wyższe w grupie rodziców dzieci „grzecznych”, natomiast w grupie rodziców dzieci „trudnych” wyższe będą wskaźniki dyrektywności agresywnej. H3: W obydwu grupach rodziców wraz ze wzrostem trudności wychowawczej rodzica wzrastać będzie poziom zachowań dyrektywnie agresywnych. Próbę badawczą stanowiła grupa 204 rodziców dzieci w wieku od czterech do sześciu lat, które uczęszczały do przedszkoli zlokalizowanych w Legionowie, Zegrzu, Piastowie, Częstochowie, Krakowie oraz Warszawie (w tym 13 grup sześciolatków, 13 grup pięciolatków, 10 grup czterolatków). Średnia wieku dorosłych wyniosła 35 lat, wykształceniem zasadniczym legitymowało się siedmiu mężczyzn i cztery kobiety, średnim – 32 mężczyzn i 40 kobiet, wyższym – 49 mężczyzn i 64 kobiety. Do zebrania materiału badawczego zastosowano ankietę autorstwa E. Dryll (do pomiaru trudności wychowawczej); kwestionariusz DAiS (za pomocą którego zmierzono poziom dyrektywności) oraz skalę akceptacji kontroli rodzicielskiej. Wśród wypełnionych ankiet znalazło się po 51 kwestionariuszy matek i ojców dzieci grzecznych oraz po 51 kwestionariuszy matek i ojców dzieci trudnych. W wyniku przeprowadzonego badania dowiedziono, że dyrektywność sama w sobie nie jest związana z niepowodzeniem wychowawczym, ale raczej jej rodzaje. Wykazano ponadto, że rodzice dzieci grzecznych stosowali więcej dyrektyw. Na podstawie uzyskanego materiału zanotowano także różnice w rodzaju stosowanej dyrektywności przez rodziców dzieci grzecznych i trudnych. Pierwsi stosowali styl serdeczny, natomiast drudzy mieszali styl serdeczny i agresywny. Otrzymane wyniki pozwoliły również częściowo potwierdzić hipotezę o trudności wychowawczej implikującej błąd wychowawczy. Okazało się, że wraz ze wzrostem trudności wychowawczej wzrastała dyrektywność agresywna oraz spadała dyrektywność serdeczna, jednak dotyczyło to jedynie grupy rodziców dzieci trudnych.

Author's Keywords: parental directiveness, parental control, obedience enforcement
Deskryptory TESE: relacja rodzice – dziecko, rodzice, wychowanie dziecka, postawa, zachowania
TESE descriptors: parent-child relation, parents, child rearing, attitude, behaviour
Publikacje:
  • Szymańska, A. (2011). Błąd wychowawczy a stosowana dyrektywność rodzicielska. Studia Psychologica, 11, 99-112.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"