Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę kwalifikacji i potrzeb związanych z doskonaleniem zawodowym nauczycieli przedmiotów elektrycznych. Ankietą objęto 329 nauczycieli z 44 szkół o profilu między innymi elektrycznym z 12 województw makroregionu południowo-wschodniego. Badani posiadali najczęściej stopień inżyniera lub magistra inżyniera (241 osób). 159 badanych było nauczycielami mianowanymi, 126 – pełnoetatowymi, 24 – niepełnoetatowymi. Staż pracy wynosił najczęściej 11-20 lat (109). Wyniki badania ujawniły, że 283 nauczycieli posiadało pełne kwalifikacje pedagogiczne. Specjalizację zawodową posiadało 39 badanych, w tym pierwszy stopień specjalizacji – 6 osób, drugi stopień – 32, trzeci stopień – jedna osoba. 159 nauczycieli posiadało doświadczenie w przemyśle. W zakresie języków obcych badani wykazywali się najczęściej znajomością języka rosyjskiego na poziomie średnio zaawansowanym (121) i słabym (96), następnie języka niemieckiego i francuskiego również na poziomie słabym (odpowiednio 89 i 79). Najczęściej wskazywaną ukończoną formą doskonalenia zawodowego były studia podyplomowe (60). Aż 167 respondentów nie ukończyło żadnej formy doskonalenia. W trakcie badania w formach doskonalenia uczestniczyło 43 nauczycieli. Badani nauczali najczęściej w pracowni elektrycznej oraz podstaw elektrotechniki (łącznie 111 osób). Własne publikacje posiadało 25 nauczycieli. Pojedyncze osoby uczestniczyły aktywnie w sympozjach naukowych i metodycznych. Do najczęściej zgłaszanych potrzeb w zakresie doskonalenia należały: doskonalenie kierunkowe (w tym przede wszystkim energoelektronika, urządzenia, maszyny i napędy elektryczne oraz miernictwo elektryczne i elektroniczne), doskonalenie metodyczne (w tym przede wszystkim dydaktyka przedmiotów elektrycznych, praktyki zawodowe w przemyśle i uczelniach oraz dostęp do najnowszej literatury), doskonalenie informatyczne. |